SNU OPPMERKSOMHETEN: Å endre tankemønster kan føre til at langvarige ryggsmerter blir bedre, ifølge ny studie.Foto: COLOURBOX
SNU OPPMERKSOMHETEN: Å endre tankemønster kan føre til at langvarige ryggsmerter blir bedre, ifølge ny studie.Foto: COLOURBOXVis mer

8 knep mot ryggplagene

Ren tankekraft kan minske smertene, viser ny studie.

(Dagbladet, God torsdag): Kroniske ryggplager kan gå utover jobb, humør, sexliv, helse og sosialt liv. For mange blir smertene en stor byrde i hverdagen, men ny forskning viser at du ved hjelp av å snu tanke- og handlingsmønster, kan minske langvarige smerter.

- Ryggsmertene er ofte bare er én del av problemet. Mange av dem som sliter med langvarige smerter, sliter også med negative tanker, angst, depresjoner eller store utfordringer i jobb- eller privatliv, sier forsker ved Uni Helse og Harvard School of Public Health Silje Endresen Reme.

Endre smerteopplevelsen Ifølge Formidlingsenheten for muskel- og skjelettlidelser (FORMI) har 60 prosent av norske kvinner og 40 prosent av alle menn plager og stivhet i muskler og ledd i minst tre måneder i løpet av et år. 15 til 20 prosent av oss opplever til enhver tid at «ryggen krangler».

- Akutte ryggplager går som regel over etter en uke eller to, men merker du ingen bedring bør du gå til lege. Kognitiv atferdsterapi bruker vi hovedsakelig på langvarige ryggplager, sier fastlege i Arendal og ryggforsker ved Allmennmedisinsk Forskningsenhet i Bergen Erik L. Werner.

Nederst i denne saken finner du åtte måter å minske langvarige smerter i ryggen på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Reme mener det er viktig å ta tak i faktorene rundt smertene - som negative tanker og angst.

FORSKER: Silje Endresen Reme har sammen med kolleger forsket på kognitiv atferdsterapis virkning på uspesifikke ryggsmerter.Foto: PRIVAT
FORSKER: Silje Endresen Reme har sammen med kolleger forsket på kognitiv atferdsterapis virkning på uspesifikke ryggsmerter.Foto: PRIVAT Vis mer

Kognitiv atferdsterapi har vist seg å være et effektivt verktøy. I en ny oversiktsstudie publisert i Journal of pain research har Reme sammen med Vigdis Sveinsdottir og Hege R. Eriksen sett nærmere på kognitiv atferdsterapis virkning på uspesifikke ryggsmerter.

- Våre undersøkelser viser at behandlingsformen kan være til god hjelp, for de med kroniske ryggsmerter. Men også de med intense smerter i en kortere periode kan ha nytte av lignende råd. Det kan forebygge, sier Reme.

Kognitiv atferdsterapi bygger på at det er en sammenheng mellom vårt tanke- og handlingsmønster, og måten vi opplever smerte på. Det kan høres enkelt ut å bedre smertene ved hjelp av tankekraft, men det handler om å snu både tanke- og handlingsmønster.

- Hode og kropp henger sammen. Et positivt tankemønster kan føre til at vi mestrer smerter bedre, sier Reme.

Sett mål Det dreier seg blant annet om å ta oppmerksomheten bort fra smerten, jobbe med avspenning, finne mestringsopplevelser og å sette egne mål.

- Kognitiv atferdsterapi handler mye om hvordan du håndterer langvarige og tilbakevendende smerter, sier professor i fysioterapi og forsker ved FORMI Margreth Grotle.

Per i dag er ikke behandlingen veldig tilgjengelig for pasienter.

- Heldigvis ser vi at det blir mer og mer populært. Nå får leger og fysioterapeuter tilbud om kurs i kognitiv atferdsterapi, sier Reme.

Hun tror at behandling av ryggplager kommer til å gå i retning av å kombinere kognitiv
atferdsterapi med andre behandlingsformer.

- Kognitiv atferdsterapi kombinert med trening og fysioterapi har vist ekstra god effekt.

Lær om smerte Utfordringen med kognitiv atferdsterapi er at det virker fremmed for mange pasienter.

- Mange blir nesten provosert når jeg anbefaler det, sier Werner.

- Smertene deres sitter jo i ryggen, og noen tror at jeg mener det er noe galt med hodet deres når jeg anbefaler kognitiv atferdsterapi. Slik er det selvfølgelig ikke, sier han.

Grotle mener det er viktig å presisere at det ikke er noe galt i å tro at plagene skyldes en skade.

- Når vi henviser til kognitiv atferdsterapi, betyr det ikke at det er noe galt med din mentale helse. Behandlingsformen handler om å lære noe om det å håndtere smerte. Det kan gjøre hverdagen mye lettere, sier hun.

Denne saken ble først publisert i Dagbladets magasin God torsdag.