SIKRESTE MELLOMKLASSEBIL: BMW 3-serie. Foto: EURO NCAP
SIKRESTE MELLOMKLASSEBIL: BMW 3-serie. Foto: EURO NCAPVis mer

80 prosent større sjanse for å overleve i bil med fem stjerner enn i bil med to

Se de åtte som topper EuroNCAPs liste for 2012.

• Flere bilsaker på db.no/bil.

Påstanden kommer fra det svenske forsikringsselskapet Folksam, som har studert 115 000 trafikkulykker i Sverige.

SIKRESTE LITEN MPV: Fiat 500L. Foto: EURO NCAP
SIKRESTE LITEN MPV: Fiat 500L. Foto: EURO NCAP Vis mer

I 2011 omkom 171 personer i trafikken i Norge, det laveste tallet siden 1953.

I fjor var tallet enda lavere, 148 mennesker mistet livet i trafikken i 2012.

SIKRESTE STORE SUV: Hyundai santa fe.
SIKRESTE STORE SUV: Hyundai santa fe. Vis mer

Altfor mange, men likevel en markant nedgang.

Sikrere biler NAF er sikre på årsaken til at utviklingen går i riktig retning.

Det er også direktør Kari Sandberg i Trygg Trafikk.

- Bilene har generelt sett blitt sikrere, og stadig tilbys det nye og mer effektive førerassistansesystemer i rimelige bilmodeller. Derfor har vi færre ulykker nå, sier hun.

- Dessuten har vi bedre tilgang på barnesikringsutstyr, og er blitt flinkere til å bruke bilbelte nå enn tidligere. Vi må også ta med at veinettet er sikrere enn tidligere der det er mest trafikk, legger Sandberg til.

Store forskjeller Det svenske forsikringsselskapet Folksam hevder at hele 30 liv kunne vært spart og 400 personer sluppet invalidiserende skader hvert år på svenske veier dersom folk utelukkende valgte bil fra deres «sikreste bil-liste».

PIONER PÅ SIKKERHET: Volvo V40 var først ute med airbag for fotgjengere. Foto: VOLVO
PIONER PÅ SIKKERHET: Volvo V40 var først ute med airbag for fotgjengere. Foto: VOLVO Vis mer

Folksam har studert 115 000 ulykker på svenske veier.

- Basert på våre 2011-resultater fra faktiske ulykker har vi regnet ut at risikoen for å omkomme i en bil med fem stjerner i EuroNCAP er 80 prosent lavere enn i en bil med to stjerner, sier trafikkforskningssjef i Folksam, Anders Kullgren.

Volvo i tet Volvo V40 er en av åtte bilmodeller som er trukket fram som sikrest i sin klasse av testorganet EuroNCAP i 2012.

SIKRESTE LITEN MPV: Ford B-Max.
SIKRESTE LITEN MPV: Ford B-Max. Vis mer

Volvo har i årevis satset tungt på sikkerhet i bil og har satt seg som mål at ingen skal skades eller omkomme i bil i 2020.

Ved siden av god kollisjonssikkerhet legger EuroNCAP stor vekt på aktivt sikkerhetsutstyr - utstyr som jobber aktivt for å forhindre kollisjoner og for å gjøre en eventuell kollisjon mindre farlig for folk i og utenfor bilen.

Eksempler på aktivt sikkerhetsutstyr er kollisjonsputer, nødbremsefunksjon, filvarsler, filholder, antiskrens, blokkeringsfrie bremser, fartsholder, fartsbegrenser, osv.

- Resultatene fra EuroNCAPs sikkerhetstester i 2012 viser at det ikke bare er store og dyre biler som gir god beskyttelse ved en ulykke. Det mest gledelige utviklingstrekket er at mange biler i kompaktklassen gjør det bra, og at disse nå er tilgjengelige med aktivt og passivt sikkerhetsutstyr som tidligere var forbeholdt dyrere biler, sier Terje Bjørnsen, fagredaktør i Vi Menn Bil Top Gear.

Atferd viktigst - Tenk sikkerhet i alle ledd. Det er tross alt menneskelige feil som er skyld i de fleste trafikkulykker, mener Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If Forsikring.

- Tenk over kjørestilen din, ta forholdsregler og husk at din atferd er med på å bestemme prisen på forsikringspremien på sikt i form av bonus.