NY RULLEBANE? Avinor anbefaler at Gardermoen utvides med en tredje rullebane for å ta unna den ventede trafikkveksten. Det går Venstre krafitg i mot, og kan få følge av Kristelig Folkeparti. Foto: NTB Scanpix
NY RULLEBANE? Avinor anbefaler at Gardermoen utvides med en tredje rullebane for å ta unna den ventede trafikkveksten. Det går Venstre krafitg i mot, og kan få følge av Kristelig Folkeparti. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Absolutt motstander av Gardermoen-utbygging

Miljøhensyn taler i mot, sier Abid Raja (V).

Venstre lover regjeringspartiene kamp dersom de foreslår å godkjenne ny rullebane på Gardermoen. Også KrF vurderer å kaste seg på.

Byggingen av en tredje rullebane på lufthavnen kan dermed blir en ny klimabombe på Stortinget, skriver Vårt Land.

Avinor og transportetatene har tatt til orde for utbyggingen i sin anbefaling til Nasjonal Transportplan. Men da saken var oppe til høring i bystyret i Oslo, ble Høyre og Fremskrittspartiet nedstemt av de andre partiene, som frykter økt flytrafikk og heller vil satse på lyntog.

SIER NEI: Abid Raja, transportpolitisk talsmann i Venstre. Foto: NTB Scanpix
SIER NEI: Abid Raja, transportpolitisk talsmann i Venstre. Foto: NTB Scanpix Vis mer

– Venstre er absolutt motstander av dette og kommer ikke til å støtte det i Nasjonal Transportplan. Både miljøhensyn og støyhensyn taler sterkt imot en tredje rullebane, sier Abid Raja, transportpolitisk talsperson i venstre, til Vårt Land.

KrF er ikke like bestemt som arbeidsmakkeren, men ønsker ikke å gi grønt lys for en ny rullebane i vår.

– Vi må gi det mer tid. Vi vil ikke gå inn for det i den perioden i Nasjonal Transportplan (2018-2029) som skal behandles nå, sier samferdselspolitisk talsperson Hans Fredrik Grøvan.

Avinor har sammen med andre transportetater beregnet at antallet flypassasjerer på Gardermoen vil over dobles til 52,7 millioner årlig i 2060.

Møreforsking har utredet konsekvensene av en tredje rullebane på oppdrag for Avinor, og konklusjonen er at utbyggingen har god samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Dessuten mener forskningsinstitusjonen at klima- og ulykkeskostnader i sum vil være de samme med eller uten en tredje rullebane. (NTB)