Advarer mot bilbarneseter

Test viser at du bør holde deg unna disse.

SEMMERT: Det ble ikke oppløftende resultat for noen av de billige stolene. Her er Nania Safety Paris i test.  Foto: ADAC
SEMMERT: Det ble ikke oppløftende resultat for noen av de billige stolene. Her er Nania Safety Paris i test. Foto: ADAC Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Tyske ADAC og ICRT har nå gjennomført sin årlige testen av barnestoler. For første gang har testen fokusert på rimelige varianter. Dette er stoler som stort sett selges på alternative utsalgssteder, der de gjerne mangler faglig kompetanse om temaet. Resultatet er nedslående, og konklusjonen forsåvidt som forventet.

Hold deg unna rimelige barnestoler.

35 anmeldt i år Har du barn, så bør du absolutt ha en egnet barnestol. Først og fremst for barnets beste, men det er også ulovlig å kjøre med for dårlig sikrede barn i en bil. Blir du stoppet med for dårlig sikrede barn i bilen fører det stort sett til anmeldelse.

I høstens store beltekontroll ble 68.000 bilister kontrollert. Heldigvis ble bare 35 førere anmeldt for å kjøre med dårlig eller usikrede barn i bilen, selv om dette er 35 for mange. I fjor var tallet 57.

Les hele testen fra ADAC hos danske FDM.

Uten ISO-Fix Ingen av stolene i testen har anker for isofix, som etterhvert har blitt en innarbeidet standard for både stolene og i bilene. Vi har tidligere omtalt isofix som idiotsikker barnesikring, men har også omtalt de beste og dårligste isofix-festene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer