OPPGITT: Nils Evanger liker å holde kontakten med sin tidligere arbeidsgiver selv om han er gått av med AFP. -  Når man er frisk, er det ålreit å kunne jobbe litt. Men det dessverre skal ikke mye til før man tjener for mye, og blir straffet for det, sier han. Foto: Jaques Hvistendahl.
OPPGITT: Nils Evanger liker å holde kontakten med sin tidligere arbeidsgiver selv om han er gått av med AFP. - Når man er frisk, er det ålreit å kunne jobbe litt. Men det dessverre skal ikke mye til før man tjener for mye, og blir straffet for det, sier han. Foto: Jaques Hvistendahl.Vis mer

AFP-pensjonisten Nils (65) taper tusener på å jobbe: - Helt ubegripelig, og dypt urettferdig

Nils Evanger tjente 238 kroner over toleransebeløpet - og ble trukket 7369 kroner i pensjon.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Helt ubegripelig, og dypt urettferdig, mener 65-åringen.

- Jeg var fullstendig klar over at man som AFP-pensjonist ikke har lov til å tjene mer enn 15000 kroner i året, og hadde lagt meg på et beløp litt under dette for 2014, sier Evanger.

Men fordi lønna ble utbetalt i flere omganger, hadde han ikke helt oversikten. Og da feriepengene fra året før ble regnet med, ble toleransebeløpet oversteget.

I brevet fra Nav sto det at han hadde tjent 238 kroner mer enn forventet, noe som endte med at han ble trukket 7369 kroner i pensjon.

- Jeg prøvde å få feriepengene lagt til det jeg tjente i 2013, men fikk avslag fordi pengene ble utbetalt i 2014, forteller han.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn