DIREKTE: Aldri har nordmenn kunne hoppe på flere direktefly enn denne våren. Foto: PAUL KLEIVEN / NTB SCANPIX
DIREKTE: Aldri har nordmenn kunne hoppe på flere direktefly enn denne våren. Foto: PAUL KLEIVEN / NTB SCANPIXVis mer

Aldri har du hatt flere muligheter til å reise direkte dit du skal

Stor oversikt over direkteruter til utlandet fra hele Norge.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): På få år har nordmenn fått flere hundre destinasjoner som flys direkte.

FORSKJELL: KLM har lyktes i sin strategi med å fly nordmenn ut i verden fra sju norske flyplasser via Amsterdam, mens Norwegian flyr både direkteruter og via Oslo. Foto: EIVIND PEDERSEN
FORSKJELL: KLM har lyktes i sin strategi med å fly nordmenn ut i verden fra sju norske flyplasser via Amsterdam, mens Norwegian flyr både direkteruter og via Oslo. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Nå går det ikke bare direktefly fra hovedflyplassen på Gardermoen - eller Fornebu.

Også stamflyplassene har flyavganger som ingen våget å drømme om for bare 10-15 år siden.

Gardermoen størst Da SAS var luftens baron i norsk luftrom, gikk de fleste utenlandsflyene til «hub-ene» København og Stockholm.

NETTVERK: Mens lavprisselskaper flyr fra A til B, er mesteparten av SAS-trafikken knyttet opp mot knutepunkter som København. Foto: EIVIND PEDERSEN
NETTVERK: Mens lavprisselskaper flyr fra A til B, er mesteparten av SAS-trafikken knyttet opp mot knutepunkter som København. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

Der måtte passasjerene bytte fly for å fortsette ferden til bestemmelsesstedet.

Nå er situasjonen snudd på hodet. I forrige måned hadde Gardermoen for første gang flere passasjerer enn Kastrup. Arlanda ble passert for flere år siden.

JUBILEUM: Norwegian har på 10 år blitt en sterk utfordrer til SAS. Selskapet har plassert en av historiens største ordrer hos Boeing. Denne maskinen var Boeings 737-fly nr. 6000. Foto: EIVIND PEDERSEN
JUBILEUM: Norwegian har på 10 år blitt en sterk utfordrer til SAS. Selskapet har plassert en av historiens største ordrer hos Boeing. Denne maskinen var Boeings 737-fly nr. 6000. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer

I det stille har det skjedd en omfattende endring av reisemønsteret. Gardermoen har på mange måter blitt ny SAS-hub i Norge, i tillegg til en rekke direktefly fra stamflyplassene.

Det samme gjelder Norwegian. Selskapet har opparbeidet Gardermoen som hub for tilførselsflyene på det innenlandske rutenettet. Samtidig tilbyr Norwegian et vell av direktefly fra lokale flyplasser.

- Eventyrlig revolusjon - Vi har vært vitne til et eventyr av en luftfartsrevolusjon, sier tidligere informasjonsdirektør Frode Geitvik i Braathens SAFE.

- For noen uker siden var jeg på Gran Canaria. På lørdagen sto det et titall norske fly, direktefly til hele Norge. Ikke bare Gardermoen, forteller Geitvik.

- Dette illustrerer hvor privilegerte vi er i Norge. Veldig få land har et så bredt tilbud, sier han.

Savner service Han sier at det er ikke er noen grunn til å tro at utviklingen ikke fortsetter. Geitvik er likevel spent på når passasjerene får oppleve comebacket for service om bord.

- Det blir feil når besetningen må bruke to timer på å kjøre trillevognene gjennom kabinen fordi alle må betale. Nordmenn er blitt så rike at vi ikke bryr oss om å betale litt mer for service og ekstra beinplass.

Jeg vet hva det koster å servere. I sin tid betalte Braathens en femtilapp pr. sete for den flotteste maten. Det var på ruta til Barcelona.

Da snakket vi om luksusmat og -drikke, minnes den tidligere direktøren.

Startet bølgen - Den billigste maten lå på ca. 20 kroner pr. sete. Hvis vi regner med prisstigningen, så burde alle forstå at vi likevel snakker om småpenger. Jeg tror de færreste bryr seg om at billetten koster 3700 kroner (pluss koffert) og ikke 3900 kroner, hvis man til gjengjeld får full servicepakke om bord, sier Geitvik.

I sin tid var Braathens SAFE med på å starte direkteflybølgen. Spesielt ble direkteflyene til Spania populære.

- Vi fløy tre ganger i uka og hver dag i høysesongen til både Málaga, Alicante og Gran Canaria. Dette var revolusjonerende. Husk at norske forbrukere kom fra et regime der SAS hadde hatt utenriksmonopol, sier Geitvik.

Ryanair Etter at Braathens tapte luftkrigen mot SAS, fortsatte SAS å utvikle direkteruter fra Norge.

Mange av flygingene skjedde på slots fra Braathens-tida.

Etter hvert kom Norwegian i siget og dermed ble det åpnet for enda flere direkteruter.

Underveis kom også Ryanair på banen, sammen med flere mindre aktører.

KLM-suksess Både Lufthansa, alliansepartner med SAS, og ikke minst KLM/Air France har etter hvert bygd et solid rutenett med direkteavganger fra norske flyplasser.

Om en måned setter KLM sin sjuende destinasjon på norgeskartet når Ålesund får besøk av flygende hollendere.

Schiphol i Amsterdam er for lengst blitt den største utenlandske hub-en for norske passasjerer.

Toll-tull En medvirkende årsak til suksessen er at utenlandspassasjerer slipper tollklarering og ny innsjekk på Gardermoen.

I stedet flys det direkte til den enkelte flyplass.

Både SAS og Norwegian er skadelidende av den særnorske tollpraksisen, men det synes nytteløst å få Finansdepartementet til å endre regelverket.

Flyr nordmenn ut og inn av Norge SAS har funnet ut at direkterutene hovedsakelig flyr nordmenn ut og inn av landet.

- Selve utenlandstrafikken kommer med nettverksselskaper som SAS og KLM, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen. Han heller ørlite kaldt vann i blodet på dem som bejubler de mange direkterutene.

Johansen forteller at det gjennom SAS-systemet i fjor kom reisende fra hele 176 land - og fra ikke mindre enn over 800 destinasjoner.

- Statistisk sentralbyrå har forsiktig beregnet at hver av disse reisende legger igjen ca. 7500 kroner i Norge, sier han.
  - Eksport av kjøpekraft Johansen påpeker at argumentene om at direkteruter fra distriktene stimulerer til økt vekst og reiseaktivitet, lenge har fått anerkjennelse i regionene.

- Stadig flere tar til orde for at slike direkteruter til ferie- og fritidsdestinasjoner i realiteten er eksport av kjøpekraft. Turistsjefer som tidligere argumenterte for markedsstøtte for å få innkommende trafikk til både vakre vestlandsfjorder og Hurtigruten, har sett at direkterutene i hovedsak har flydd vestlendinger ut - og vestlendinger hjem igjen, sier Johansen.

Informasjonssjefen forteller at SAS likevel skal styrke antall direkteruter, slik at selskapet framstår med en langt bedre balanse i rutestrukturen.

Denne sommeren drar SAS i gang 16 nye direkteruter fra Norge. To av dem blir permanente (Berlin og Budapest).

12 av rutene flys fra Gardermoen, mens Bergen, Trondheim og Stavanger får til sammen fire ruter til reisemål i Kroatia og Tyrkia.

Er taket nådd? Det er ingen selvfølge at direktetrafikken fra Norge skal fortsette å øke.

Norwegian har i flere år har vært hovedeksponenten for direktefly. Nå stiller professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole det betimelige spørsmålet: - Hvem skal skape fortsatt vekst?

Steen har i årevis hatt spesielt fokus på norsk luftfart og har fulgt utviklingen nøye, ikke minst etter at næringen ble deregulert i 1994.

- Det er et spennende spørsmål, fordi Norwegian mer og mer låser seg inn i en nettverksmodell. Det er ikke lenger slik at en ny rute, for eksempel fra Stavanger til Praha, er en isolert beslutning for Norwegian, sier Steen.

- Nå må Norwegian også vurdere hvor mye trafikk de taper på å sende passasjerene fra Stavanger via Oslo til Praha. Da skal det mer til for å lansere en ny direkterute enn tidligere, da man ikke brukte nettverksmodellen så aktivt, sier han.

Bruker Gardermoen som nav Steen beskriver Norwegian som en hybrid - et selskap som både satser både på direkteruter og bruker Gardermoen som nav (hub).

Han påpeker at nettverksselskaper som SAS er avhengig av å ha sentrale nav og eike-struktur av små og store ruter inn mot disse.

- Deres ekspansjon skjer dermed primært ved at nettverket øker sin kapasitet, slik at man for eksempel har flere avganger via København og ut i verden. På den annen side vil lavkostselskaper ta brorparten av direktetrafikken på ruter som har stor nok etterspørsel av passasjerer som bare reiser mellom endepunktene, sier Steen.

Kilder til oversiktene over destinasjoner: Flyplassene og Avinor

DIREKTE: Aldri har norske flypassasjerer hatt flere muligheter til å reise direkte til utenlandske destinasjoner. Foto: EIVIND PEDERSEN
DIREKTE: Aldri har norske flypassasjerer hatt flere muligheter til å reise direkte til utenlandske destinasjoner. Foto: EIVIND PEDERSEN Vis mer