TRIST:  Murat Kocatürk (t.v.) og Mehmet Ceylan ved Kingfisher Pub i Side har nesten ingen gjester lenger. Gjestene spiser seg heller mette på all inclusive-hotellene i nabolaget. Foto: Eivind Pedersen
TRIST: Murat Kocatürk (t.v.) og Mehmet Ceylan ved Kingfisher Pub i Side har nesten ingen gjester lenger. Gjestene spiser seg heller mette på all inclusive-hotellene i nabolaget. Foto: Eivind PedersenVis mer

-All inclusive-bølgen ødelegger for lokale restauranter

All inclusive-hotellene i den tyrkiske byen Side er i ferd med å ta knekken på byens tradisjonelle restauranter.

|||SIDE (Dagbladet): Mehmet Ceylan er daglig leder ved Kingfisher Pub, som ligger klemt mellom stranden og flere store hoteller der gjestene spiser og drikker uten å betale ekstra.

Ødelegger idyllen
Han anklager all inclusive-trenden for å ødelegge den opprinnelige atmosfæren som lokker feriefolket til tyrkiske badebyer.

Fra å ha livlige bysentra med summende shopping- og taverna-liv, stues turistene sammen i store ghettoer på de avstengte hotellanleggene. Resultatet blir avfolkede byer, sammenliknet med tidligere tider.

Kjapp utvikling
-Jeg har vært her i 11 år og sett hvordan all inclusive-prinsippet først tok kvelertak og senere kverken på en rekke serveringssteder, sier Ceylan til Dagbladet.

Da han kom til Side i 1999 var all inclusive-konseptet innført kun på noen av de største hotellene som lå langt fra bysentrum.
-Den gangen var her bare vanlige hotellgjester, noen med halvpensjon og noen gjester med egen husholdning. Nå er det all inclusive som gjelder på alle hotellene, også de sentrumsnære bostedene, sukker han.

Skiftet navn
Det er tydelig at gjestene svikter den tidligere svært populære Kingfisher Restaurant. I bakgården ligger en gammel reklameplakat som viser menyen. Nå har stedet skiftet navn til Kingfisher Pub. Sultne badegjester skynder seg forbi på vei fra standen og hjem til hotellgigantenes bugnende buffeter.

-Hotellene ødelegger, nikker servitøren Murat Kocatürk.

Han har brukt den siste den siste timen med å underholde en eldre, enslig norsk kvinne. Hun var eneste kunde - en tidlig lørdag kveld i høysesongen.
-Jeg har sett mange folk som er blitt syke av hotellmaten. Hotellene bruker mye billigmat og ikke alt er like ferskt. Noen ganger kommer gjestene hit og klager sin nød, forteller han.
-Fint for fattige
Mehmet Ceylan errindrer hvordan det var da han kom til Side.
-Da kunne vi tjene penger på restaurantdriften i åtte-ni måneder i året. Selv i januar måned kunne vi holde det gående. Nå er sesongen bare tre, kanskje firee måneder, sier han.

Mange ansatte har mistet jobbene sine fordi de ikke lenger kan brødfø seg og sin familie på de lave lønningene som tilbys på hotellene.

-Det er bare en gruppe som virkelig kan glede seg over all inclusive-konseptet - det er folk med lite penger. De kan planlegge uten fare for å ødelegge et stramt budsjett. Mange bruker ikke en penny utenfor hotellet mens de er på ferie, sier han.

Han som startet

Langs rekkverket på Pegasos World står en smilende kar og er storfornøyd: Svensktyrkiske Kemal Yamanlar (49) er journalisten som ble Nordens all inklusive-konge.

Mye har skjedd siden han la fra seg mikrofonen i Sveriges Radio og ble reiselivsmann i Nazar. Størst betydning fikk hans tro på all inclusive-opplegget.

Nordmenn overalt
-Konkurrentene lo av meg da jeg introduserte opplegget i 2004, minnes Yamanlar.

Den gangen var det tyskerne som regjerte på Pegasos World. Nå er det nordmennene som ruler, hver sommer. Ingen andre charterhoteller har flere nordmenn på besøk.

Kopi-produkter
På få år viste det seg at kundene foretrakk Nazars opplegg med all inclusive, fremfor å selv skulle velge spisesteder og betale mat, drikke og aktiviteter på charterturene.
I dag er det Yamanlars opplegg som kopieres av alle de store reiseselskapene.
Hemmeligheten
-All inclusive er egentlig bare en service som alle kan få til. Hemmeligheten ligger i totalopplevelsen der all inclusive er en viktig ingrediens, avslører Kemal Yamanlar.

-det er summen av alle aktiviteter som trekker kunder og som gjør dem fornøyde, sier han.
Nazar har på få år blitt en tungvekter i charterbransjen i Norden. I mars i år ble både Nazar og Pegasos World kjøpt opp av reiselivsgiganten TUI.

Vil være i fred
Yamanlar fortsetter ufortrødent med å utvikle det populære, men også sterkt omdiskuterte konseptet. Kritikerne av all inclusive fremhever at selve Syden-stemningen med masse restauranter og barer forsvinner når stadig flere bor på hotellanlegg der alt er inkludert.

-Restaurantbransjen selv har noe av skylden for utviklingen. Folk har gått lei av å bli overfalt på gaten og dratt inn på restaurantene.

Jeg var nylig i Marmaris og ble skremt over hvordan turistene ble behandlet på åpen gate. Mange av våre gjester sier at de velger all inclusive for å slippe dette maset, sier Yamanlar.

 

GRÜNDEREN Kemal Yamanlar var journalist i Sveriges Radio før han gikk inn i reiselivsbransjen. i 2004 begynte han forsiktig med all inclusive på Pegasos World (bildet).
GRÜNDEREN Kemal Yamanlar var journalist i Sveriges Radio før han gikk inn i reiselivsbransjen. i 2004 begynte han forsiktig med all inclusive på Pegasos World (bildet). Vis mer