Alle her er svensker, men dette er ikke Ullared

Lover deg 30-70 prosent avslag på merkevarer hele året.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

GÖTEBORG (Dagbladet Søndag): Hold stø kurs. Ikke stopp i Svinesund. Ikke ta av til Strömstad.

Kjør til Göteborg. Men ikke stopp der heller.

Fortsett i 20 minutter. Forbi en klynge med slanke furutrær på en grønn eng, over ei bru. Du er framme.

En parkeringsplass midt i ødemarka. Ved enden av asfalten troner en glasspyramide.

Freeport er navnet På et neonskilt under pyramiden flimrer stedets budskap forbi: «Varmt välkomna. Alltid upp till 70 prosent på alle varor. Stort lekrum for barn. Välkända varumärken».

En riktig outlet, er slagordet. Freeport er navnet. Men hvor er alle shopperne?

Vi har passert de svenske jeansspesialistene Nudie og Acne, romantikerne Odd Molly og Noa Noa, finske Iittala med keramikk og glass til utenkelige priser, Filippa K med sin svenske skreddersøm, Fatboy på kjempesalg, Salmon sportsutstyr med alt fra alpinutstyr til pulsklokker, golfkøller som kan få Tutta til å gå bananas, samt en gigantisk butikk med spesielt fint krimskrams.

ENDELIG FRAMME: Her er inngangen til outleten 20 minutter utenfor Göteborg. Stedet garanterer 30-70 prosent avslag på alle varer året rundt. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
SVENSK SØM: Filippa K er blant de tre butikkene som går aller best på outleten. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
FORNØYD KUNDE: Joakim Pihl har kommet over mange gode tilbud hos Filippa K. Det eneste problemet er at han har glemt lommeboka hjemme. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
FINSK KLASSIKER: Denne har funnet veien inn i mange norske hjem. Hvis du er en av dem som trenger flere, kan det være lurt å ta turen til Freeport. Her får du Iittala på salg. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
KJENT SACCOSEKK: På Freeport får du 750 svenske kroner avslag på Fatboy i ordinær størrelse. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
NIPS: Lysestaker i alle mulige fasonger og farger er blant det du får kjøpt av interiør på Freeport. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
MÅLRETTET: Anki Sjöström og Anna Johansson får fire tallerkener for prisen av en. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
BELLBOX: Elleve hyllerader i en stor butikk burde gi de fleste det de trenger til håret. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN

Uten å se et menneske.

Stille før stormen Men der er det en mann!

- Vil ni ha en macka? spør han.

Per Wallentin, manageren på outleten, kommer ut av ei dør og svarer at han gjerne vil ha en macka, men ikke med skinke, han er på diett akkurat nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er stille og tåkete. Kanskje før stormen. Det hevder i hvert fall manageren.

Vi har kommet på den dårligste dagen, på det dårligste tidspunktet, på den dårligste tida av året.

Flest om sommeren Fra begynnelsen av april er det nemlig fullt hver dag. Likevel er det i sommerferiemånedene det virkelig skjer.

Blant annet under fotballcupen «Gothia-cup» som Freeport sponser. Da er det mer enn fullt. Hovedmålgruppen, par i 30-40-årsalderen med ett til to barn, erstattes av fotballjenter- og gutter.

Generelt er onsdag til søndag de beste dagene, etter arbeidstid.

LANDSBY: Alle butikkene på Freeport ligger i gamle trehus. Derfor kalles den «Design outlet village». Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
LANDSBY: Alle butikkene på Freeport ligger i gamle trehus. Derfor kalles den «Design outlet village». Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN Vis mer

Nå er klokka tolv. Det er januar. Det er mandag.

Tid for ombygging Dette er tydeligvis tida for ombygging og planlegging. Freeport skal bli større enn størst i Sverige.

Seks nye butikker er på vei inn. Peak Performance og Hugo Boss er to av dem. Det er Per fornøyd med

- Det er noen vi vil ha, og noen som vil inn, forklarer han.

Da Freeport åpnet i 2001, var det ikke så mye å velge mellom. Ledelsen tok de butikkene de fikk. Salget gikk dårlig.

Per tror noe av grunnen ligger i hvordan stedet ble drevet - det ble drevet fra England.

- På den tida var det engelskmenn som ekspederte. De skjønte ikke hvordan svenske shoppere tenkte. Det funket ikke, forklarer Per.

1,7 millioner Nå er det et amerikansk selskap som eier Freeport.

Ledelsen er svensk, og det er svensker som jobber i de 47 butikkene og to restaurantene. Etter endringen har salget økt jevnt og trutt.

1,7 millioner shoppetrengende finner veien til Freeport hvert år. De kjøper i snitt varer for 450 kroner hver.

Per kan fortelle at det er mye. På et gjennomsnittlig svensk kjøpesenter legger hver gjest igjen 250 kroner i kassa.

- Men om to år skal vi være oppe i 2,5 millioner kunder pr. år, sier han med troverdig stemme og selvsikkert blikk.

- Ikke Ullared Han går fra alvorlig til dødsseriøs og formidler det viktigste.

- Dette er ikke Ullared.

Han snakker om shoppingparadiset nordmenn har lagt sin elsk på. Skandinavias største varehus. Egen campingplass. Egne kredittkort. Lange køer.

Desperate mennesker på jakt etter det billigste og villeste tilbudet.

Stedet har blitt så populært at det har fått sin egen realityserie på TVNorge.

«Designer outlet village» De fleste vil hevde at Ullared er harry, men Per er forsiktig med å si det.

Han trekker i stedet fram Freeports kvaliteter, og minner om at vi befinner oss i en «designer outlet village».

Til og med adressen viser at dette er et shoppested med mer klasse - Kungsbacka.

Per må gå. Kanskje «mackan» er servert.

Filippa K Han oppfordrer oss til å besøke Filippa K først. Der er dempet musikk og lyden av kleshengere som treffer stativer det eneste vi hører når vi tar Per på ordet og tropper opp hos Filippa K.

- Vi har ikke noe valg. Vi må selge alt, sier butikksjef Madelen Persson.

De setter ned prisene to ganger i måneden.

- Men det går alltid. Absolutt, sier butikksjefen fornøyd.

Deretter strømmer det nye varer inn i butikken.

Fjorårets kolleksjoner Hun presiserer at det bare er fjorårets kolleksjoner. For det er flere butikker på Freeport som faktisk får inn varer fra årets kolleksjoner også.

INTERIØR: Denne kjente strikkepuffen kan du få til en hyggelig pris på Freeport. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN
INTERIØR: Denne kjente strikkepuffen kan du få til en hyggelig pris på Freeport. Foto: CHRISTIAN ROTH CHRISTENSEN Vis mer

Plutselig kommer det en kunde. Joakim Pihl. Han er så svensk at han burde jobbet på Grünerløkka. Sleik, velkledd, kanskje litt hektisk.

Han finner raskt to plagg som faller i smak. En rosa skjorte og en lilla genser. Ved disken kommer han over nok en godbit.

- Det synes jeg er kjempefint.

Han holder opp et slips med polkamønster - babyrosa med hvite striper på skrå.

70 prosent avslag - Det er salg, svarer ekspeditøren.

Det høres utrolig ut, men det er faktisk salg på outletprisene på Freeport i januar.

I utgangspunktet er det i snitt 45-50 prosent avslag på varene. Med ytterligere salg blir det vanskelig for Joakim å motstå kjøpepresset.

- 70 prosent, utbryter han.

Det eneste problemet er at han har glemt lommeboka.

- Da får jeg suge litt til på karamellen, sier han, og går ut fra Freeport uten å se seg tilbake.