Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Alle luksus-SUV-ers bestefar kommer i ny drakt

Og den har gått på lavkarbo.

NY DRAKT: Range Rover er nesten fem meter lang, med en akselavstand på tett på tre meter. Ikke akkurat noen småbil. Foto: LAND ROVER
NY DRAKT: Range Rover er nesten fem meter lang, med en akselavstand på tett på tre meter. Ikke akkurat noen småbil. Foto: LAND ROVER Vis mer

(Dagbladet): Det er få bilprodusenter som tar med vadedybde blant de tekniske spesifikasjonene. Dagens modell av Range Rover kan vade i opptil 70 centimeter vann.

Det kan sikkert være hendig når syndfloden kommer - eller en sommer i Buskerud - men de aller fleste Range Rovere som blir solgt her til lands, holder seg til vanlige asfalterte by- og bygdeveier.

Det blir nok også tilfelle med den nye modellen, til tross for at den har fått et nytt og forbedret system for terrengegenskaper som kalles Terrain Response 2 Auto.

Det er langt fra det eneste som er nytt med gigant-SUV-en. Den er verdens første SUV med en Monocoque-konstruksjon i aluminium, der det er karosseriet som utgjør bærestyrken i konstruksjonen.

Seriøs slankekur I og med at utgående modell hadde stålkonstruksjon, betyr det en 420 kilos vektbesparelse. Det vil i sin tur øke ytelsene, og senke utslippet, og - selvsagt - forbruket.

Terrengbil: Trenger du en hyttebil til sommerresidensen, kan du leke i sanddynene. De fleste av bilene kommer neppe til å bli brukt på dette viset, men det er betryggende å vite at det er mulig. Foto: LAND ROVER
Terrengbil: Trenger du en hyttebil til sommerresidensen, kan du leke i sanddynene. De fleste av bilene kommer neppe til å bli brukt på dette viset, men det er betryggende å vite at det er mulig. Foto: LAND ROVER Vis mer

420 kilo høres ut som en massiv vektbesparelse. Hver gang en eller annen bilprodusent kommer med en lettvektsversjon av en sportsbil, sperrer vi anerkjennende opp øynene for alt over 100 kilo spart.

Nå skal det sies at utgående modell veier massive 2810 kilo, så den nye vil i så fall tippe vektskåla ved 2390 kilo. Noen fjærvekter er den fortsatt ikke.

Nytt understell Aluminium er gjennomgangstråden i pressemeldingen fra Land Rover. Nytt understell i aluminium, med nyutviklet luftdemping som skal sørge for enda bedre komfort og bedre veigrep.

- Den nye dempingen gir en mer kontant og intuitiv styrefølelse, heter det seg i pressemeldingen.

Fjerde generasjon - Det er lett å se at det er en Range Rover, men bilen har tatt et stort skritt inn i framtida med dristige og raffinerte endringer av modellens klassiske design. Selv om både ingeniører og designere har konstruert og designet bilen på nytt, fra topp til tå, er bilens egenart ivaretatt på en svært god måte, sier salgsdirektør Rune Pedersen i Land Rover Norge.

Prisen på luksusen er klar en gang før nyttår, dagens modell begynner på ganske stive 1 559 850 kroner.

Hva som kommer på motorfronten er ikke klart, men innstegsmodellen blir sannsynligvis en treliters TDV6. Det kan love godt for innstegsprisen. Utover det kommer det nok en versjon av dagens V8-er, og helt på toppen en 500+ hesters bensinversting.

De første bilene blir å se på veien her hjemme i januar neste år.

LUKSUS: En Range Rover skal være uovertruffen som luksusbil, interiøret ser nesten herskapelig ut. Foto: LAND ROVER.
LUKSUS: En Range Rover skal være uovertruffen som luksusbil, interiøret ser nesten herskapelig ut. Foto: LAND ROVER. Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media