BLIKKFANG:Med matt lakk, høyglansfelger og sportspakke utvendig, er det få som klarer å styre øynene bort fra denne SLK-en. Foto: ANDREAS HANDELAND/ DAGBLADET
BLIKKFANG:Med matt lakk, høyglansfelger og sportspakke utvendig, er det få som klarer å styre øynene bort fra denne SLK-en. Foto: ANDREAS HANDELAND/ DAGBLADETVis mer

Alle snur seg etter denne

Nye Mercedes SLK er jålete og elegant, men det koster.

(Dagbldet:) På leting etter sportsbil, kabriolet og komfortabel luksusbil i ett?

Da bør du lese videre.  

Mercedes SLK har to seter, bakhjulsdrift, stjerne på panseret og sterk motor - for mange selve resepten på drømmebilen.  

Det har gjort at den tradisjonelt har solgt godt, til tross for at den første generasjonen ikke akkurat var spesielt spennende.  

Nykommeren, den tredje i rekken, er vesentlig bedre krydret med lekre detaljer. Man kan enkelt se inspirasjonen fra superbilen SLS AMG - både innvendig og utvendig.  

- Se hva vi kan Vår testbil, en 200 Edition 1, er ganske spesiell.

Det er ikke uvanlig at innovative produsenter stapper pressebiler fulle av tilleggsutstyr de tar seg godt betalt for.

Rett og slett for å vise alle godbitene de har å by på, samt det siste innen teknologiske nyvinninger.  

SLK 200 starter på 520 500 kroner. Vår bil, med den samme motoren, koster hele 808 500 kroner.

Sykt ja, men det er det mange grunner til. Den har ALT.

Vi kan ramse opp elementer som matt lakk, 18-tommers AMG-felger, AMG sportspakke, sportsratt med girhendler, større bremser, sportsligere motorlyd, veltebøyler i aluminium, sjutrinns automatgir, speilpakke med minne, belyste innstegslister, automatisk fartsholder med avstandsregulering og nakkevarmer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SOFISTIKERT Interiøret har hevet seg mange hakk kontra forgjengerne. Legg merke til den analoge klokka på dashbordet. Foto: ANDREAS HANDELAND/ DAGBLADET
SOFISTIKERT Interiøret har hevet seg mange hakk kontra forgjengerne. Legg merke til den analoge klokka på dashbordet. Foto: ANDREAS HANDELAND/ DAGBLADET Vis mer

Bilen har i tillegg Pre-safe sikkerhetssystem, panorama glasstak, navigasjon, LED-lys, Harman Kardon-stereo, parkeringssensor og nøkkelfri adkomst. Dette var bare noe av ekstrautstyret om bord. 

Hva gjør det så med bilen?

Jo, såpass mye at det er vanskelig å si hvordan innstegsmodellen til 520 000 kroner oppfattes.

Nå er det få som kjøper en Mercedes uten en god slump med ekstrautstyr, men likevel.  

Komfortkongen I likhet med sine forgjengere er SLK bedre egnet som cruiser enn som sportsbil.

Understellet er, selv i aktivert sportsmodus, nærmest perfekt for norske veier.  

Ujevnheter slukes imponerende godt, spesielt tatt i betraktning at SLK er en liten bil på snaue 1470 kilo.  

Man sitter upåklagelig godt, og støynivået er godt avdempet.

SLK er rett og slett et veldig behagelig sted å være.  

Den biter seg fast i svingene langt bedre enn tidligere SLK-er, og oppleves som en meget godt balansert bil.

Men den er ikke like fast i fisken som Audi TT eller Mazda MX-5 - noe den typiske Mercedes-kjøperen nok vil foretrekke.  

Raskere enn du tror Mercedes? kompressormotor er en saga blott - nå er det turbo som gjelder.

SMEKK HEKK: Det er lite å utsette på utseendet til nye SLK. LED-lyktene hever inntrykket betraktelig. Foto: ANDREAS HANDELAND/ DAGBLADET
SMEKK HEKK: Det er lite å utsette på utseendet til nye SLK. LED-lyktene hever inntrykket betraktelig. Foto: ANDREAS HANDELAND/ DAGBLADET Vis mer

Det overrasker på en måte, siden det ikke er særlig merkbart at det er foretatt et bytte.  

Turboen sørger for et seigt drag nesten nede fra bunnen av, og er tunet slik at den gir en tilnærmet lik opplevelse som kompressormotoren i forrige modell.  

Dessuten er lydbildet også ganske likt, siden denne modellen har sportsligere lyd som standard.

Snerret i eksosen, som gir inntrykk av å komme fra motorrommet, kan faktisk lett forveksles med hviningen til en kompressor.  

1,8-literen er seig og sterk, men oppleves ikke som spesielt sprek.

184 hester og 270 Nm sørger for friske ytelser på papiret.

Spurten til 100 km/t unnagjøres på sju sekunder, og det stopper ikke før ved 237 km/t dersom føre og trafikkregler tillater det.  

Dessverre kjennes ikke SLK 200 like pigg ut som tallene skulle tilsi.

Motoren er seig og sterk, og karakteren passer bedre for en større bil enn for en sportslig roadster.  

Dessuten står den såkalte sportslige eksoslyden ikke helt i stil med utseendet og kjøreegenskapene.  

Klar for den røde løperen SLK er en jålete og elegant bilmodell, uten tvil.

Og akkurat det å tiltrekke seg lange, misunnelige blikk gjør den veldig bra.

Oppmerksomheten man får i denne bilen er enorm, og mye kan man takke det kostbare ekstrautstyret for.  

AMG-sportpakken, den matte lakken og høyglansfelgene er rett og slett nakkesleng-fremkallende.

Så, hvem vil kjøpe denne bilen?

For mange er Mercedes-stjerna symbolet på prestisje - for andre et kvalitetstegn.

Uansett, er du på jakt etter en herlig nummer to-bil, kan du neppe tråkke feil ved å velge SLK, for den imponerer jevnt over.  

Opplevelsen av motoren holder kanskje ikke like høy klasse som resten av bilen, men så er dette heller ikke bilen du kjører med som om du skulle hatt fanden i hælene. SLK skal nytes. 

FORNØYD: Bilentusiast Kyrre Lindquist liker nye SLK meget godt, men synes den lekre og potente bilen fortjener en sprekere motor. Foto: ANDREAS HANDELAND/ DAGBLADET
FORNØYD: Bilentusiast Kyrre Lindquist liker nye SLK meget godt, men synes den lekre og potente bilen fortjener en sprekere motor. Foto: ANDREAS HANDELAND/ DAGBLADET Vis mer