ELSKER SUV: - Det måtte bli en ny SUV. Den passer utmerket for vårt behov, sier John Brede Bjørnstad, som valgte en ny Subaru Forester. Foto: Knut Arne Marcussen
ELSKER SUV: - Det måtte bli en ny SUV. Den passer utmerket for vårt behov, sier John Brede Bjørnstad, som valgte en ny Subaru Forester. Foto: Knut Arne MarcussenVis mer

«Alle» vil ha SUV og elbil

- De er endelig blitt tilpasset vårt avgiftssystem og våre forhold, mener bilekspert.

Les alt om Årets Bil 2014 her!

Stem - og vinn drivstoff for 5000 kroner!

- SUV er et godt eksempel på en bilmodell som er gått fra å være en smal nisjemodell i Norge, til å bli svært kommersiell og attraktiv i flere prisklasser. I begynnelsen var de store og ulønnsomme, amerikanske firehjulstrekkere.

Siden har flere produsenter tilpasset bilene til europeiske standarder og våre avgiftssystemer. SUV-markedet representerer nå 20 prosent av bilmarkedet, sier bilanalytiker Anders Hovde hos TNS Gallup.

Han er også jurymedlem i kåringen av Årets Bil sammen med Dagbladet, Autofil og DinSide.no. og har foretatt mange undersøkelser på norske bileiere gjennom en årrekke.

Ingen har bedre oversikt om hvordan bilmarkedet er.

Hovde sier at SUV-ene er blitt populære fordi mange får en god kjøreopplevelse i dem. Førerne føler seg trygge når de sitter høyt og med god bakkeklaring, og bilene har dermed også god fremkommelighet. Dessuten er de veldig praktiske.

BIL-EKSPERT: Anders G. Hovde i TNS Gallup kjenner bilmarkedet ut og inn. Foto: Øistein Norum Monsen
BIL-EKSPERT: Anders G. Hovde i TNS Gallup kjenner bilmarkedet ut og inn. Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer

- En del velger nok en SUV også på grunn av image, selv om de ikke vil innrømme det, sier bilanalytikeren.

Hekta på elbiler. Av andre biler som er gått fra å være en nisjebil til potensielt å bli en for massene, trekker han fram elbilene.
- Fra å ha vært snevre biler som kun dekket nærbehovene, er biler som Tesla Model S blitt ordentlige familiebiler. Elbiler har nå potensial til å bli den eneste bilen i en husholdning. For Teslas del ser vi at kundene er svært fornøyde. Det blir spennende å se om den fungerer like bra i det røffe klimaet vi kan ha i Norge, sier Hovde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vanskelig nisjemarked Han forteller videre at det er tøffe tider for nisjebilmarkedet i Norge, som står for kun to-tre prosent av totalen. Selv store produsenter som Mercedes opplever det som vanskelig å selge sine smalere modeller her til lands. For dem er det lettere i USA, hvor det selges tre millioner biler årlig eller i Kina hvor det selges 17 millioner biler årlig og det straks befinner seg 200 millioner biler.

- Markedet i Norge er for lite for såkalte nisjebiler. Til gjengjeld ser vi av undersøkelser at eierne er oppriktig glad i bilene sine og gir dem høy score.

Fiat 500 er en typisk nisjebil. Fiat er i seg selv et nisjemerke, da det kun selges 600 biler i året her til lands. 500 av dem er modellen 500.

Faller for utseendet - Det viser seg at eierne faller for det kule retrodesignet, og de trives også godt med designet innvendig. Den blir valgt på utseendet, selv om merket har et litt frynsete rykte når det gjelder driftssikkerhet her i Norge. Det samme ser vi gå igjen for eiere av biler fra Alfa Romeo. De eierne er oppriktig glad i bilen sin, sier bilanalytikeren. 

- Finnes det eksempler på kommersielle biler som er blitt nisjebiler?

- Ja, sedaner er nå blitt nisjebiler. Det er det en stund siden de solgte mye i Norge, men for noen år tilbake var de attraktive. Disse bilene faller mye i andrehåndsverdi i dag. Renault er også blitt et slags nisjemerke i Norge selv om det skyldes mange andre faktorer som antall forhandlere osv.

Ikke så interessert - Er egentlig nordmenn bilinteresserte?
- Totalt er bare rundt 30 prosent av bilkjøperne særlig bilinteressert. Blant nybilkjøperne er halvparten interessert. Av disse igjen er 25 prosent veldig lite interessert i bil, mens de siste 25 prosentene er skikkelig bilinteressert.

- Folk flest kjøper sjelden drømmebilen selv om den i utgangspunktet virket realistisk. Men med en for stor motor krever drømmen et annet budsjett, dermed blir det gjerne en 1,8 liter med mye utstyr.

Mindre lojale kunder - Norske bilkjøpere blir mindre og mindre lojale. For sju-åtte år siden kjøpte 46 prosent av nybilkjøpere samme merke. I fjor sank den andelen til 41 prosent. Toyota skiller seg ut med at 60 prosent velger igjen samme merke, sier Hovde.
 
- På den andre siden finner vi Renault, hvor kun 10 prosent velger igjen samme merke. Vi innser at vi må inngå kompromisser og blir nødt til å ta hensyn til plass, komfort og økonomi når vi skal definere bilbehovet, forteller bilanalytiker Anders Hovde. 

Bilen snakker - Du kan ikke vise
omgivelsene varmeanlegget du har valgt til huset ditt, men de ser deg i klærne du har på deg, sveisen din og i mange sammenhenger håret og bilen du kjører med.

- Masseproduserte biler får fortellinger som gjør dem til emblemer for individualitet, sier samfunnsgeograf Karl Fredrik Tangen ved Markedshøyskolen.

NISJE-EKSPERT: Karl Fredrik Tangen.
NISJE-EKSPERT: Karl Fredrik Tangen. Vis mer

Han underviser blant annet i forbrukersosiologi, og har klare oppfatninger om hvorfor enkelte velger en nisjebil fremfor noe annet.

Blir legitimt - Bilen flettes inn i alle andre deler av kulturen, og kulturelle endringer kan endre hva slags biler som selges. SUV-type biler var amerikansk og for folk på bygda, praktiske for håndverkere og børstraktor for nyrikinger. Altså nisje.

- Men økningen av hytter på fjellet, kjøpesentre med svære parkeringsplasser og god økonomi, kombinert med nye biltyper, åpnet markedet. Når prestisjeprodusenter lager SUV, blir det legitimt for eliten å kjøre slike biler, og da blir de også generelt mer aksepterte.

- Spesielt har tyskerne renvasket denne bilformen, mener samfunnsgeografen.

For noen få - Hos de gruppene som kan betale mest for bil, må bilen være anerkjent i personens krets. Det gjorde at Toyota lenge slet med å bli prestisjebil gruppen. Det kunne se ut som om du hadde ofret kvalitet for pris. Etableringen av Lexus var et forsøk på å komme rundt Toyotas aura av folkelighet, uten at det har vært helt vellykket i Norge.

- Nisjebil er jo per definisjon for noen få. Det gjør den også egnet til å markere individualitet.

- Når typiske industristristeder får amcar-kultur, kan dem som på jobb selger generell arbeidskraft på fritiden vise seg som unik med bilen.

- Når børsmeglere kjøper en spesialversjon av en allerede dyr bil, får de markert at de ikke bare er overbetalte telefonselgere. Med bil blir du både som de andre og spesiell, forklarer Karl Fredrik Tangen.