Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Alle vil på cruise

Og nå får du med egen butler på kjøpet.

KØKJØRING: Stadig større skip frakter tusenvis av passasjerer til populære anløpssteder. Her fra St. Maarten i Karibia. Foto: Eivind Pedersen
KØKJØRING: Stadig større skip frakter tusenvis av passasjerer til populære anløpssteder. Her fra St. Maarten i Karibia. Foto: Eivind Pedersen Vis mer

(Dagbladet):Det er ikke bare et munnhell at cruise er den raskest voksende ferieformen.

Nå er den formidable økningen dokumentert: Fjorårets økning bransjens største de siste 20 årene.

Enorm vekst I følge daglig leder Johnny Bråthen i Cruise.no forteller at den globale veksten i cruise i 2010 var på hele 9,5 prosent.

- Det er ingen tegn til resignasjon. 23 skip i ordre for levering de neste fire årene, blant disse er ni skip med en total kapasitet på over 15 000 passasjerer i 2011.

Av verdens 252 cruiseskip,har 139 tilhørighet i Nord Amerika.I år lanseres blant annet Disney Cruise Lines («Disney Dream»), Costa Cruises («Costa Favolosa»), Carnival Cruise Lines («Carnival Magic») og et Seabourn-skipå som foreløpig ikke er navngitt.

- I motsetning til tidligere år, er trenden nå at det bygges større skip, rundt 130-140.000 tdw. og 3500-4000 passasjerer, sier Johnny
Bråthen.

Favoritt Middelhavet kommer til å befeste sin posisjon som nordmenns cruise-favoritt i årene som kommer.

- Ja, Middelhavet vil få en kraftig økning de neste årene. Direkte flyforbindelser fra Norge bidrar i sterk grad til cruise-trendene her hjemme.

- Vi registrerer for eksempel kraftig økning i cruiseferier fra Dubai. Det samme gjelder direktefly til New York som åpner for å kombinere verdensbyen med for eksempel et fem dagers cruise til Bermuda, sier Bråthen.

Sprenger havner Et sentralt tema på cruiserederienes nylig avholdte kongress «Seatrade» i Cannes var utfordringene i de store anløpshavnene i Middelhavet og Kaspiske Hav. 

Store skip krever stadig større og bedre havneanlegg og lokale myndigheter har ufordringer med å finne en god balanse mellom miljømessige og økonomiske krav til utbygging av disse.

Om syv-åtte år er det forventet at Asia står for en tredjedel av det globale reiseforbruket.

- Dette innebærer at cruiseferier også vil øke sterkt blant asiatere, sier Bråthen.

- Men kineserne stiller andre krav enn vestlige passasjerer. De ønsker mer landbaserte opplevelser og har mindre interesse av
sol, aktiviteter og casino. For å møte den økonomiske veksten og etterspørselen fra Asia vil rederiene måtte tilpasse cruisetilbudene deretter, sier Bråthen.

Spesialisering Av spurte i Europa mener hele 60 prosent at destinasjonene er viktigst.

Selv om rederiene ønsker å holde folk om bord og handle ombord, så må de tilpasse seg kundenes krav.

Det blir større og tydeligere skille mellom kundesegmentene i cruiseindustrien.

Flere aktører med lite bransjeerfaring kaster seg på cruisebølgen og møter uventede utfordringer.

Vi vil nok se eksempler på at noen aktører med gode merkevarer blir overtatt av store turoperatører, som har økonomiske muskler og ser verdien i å inkludere cruise i sitt produktspekter.

Masseturismen innen cruise vil i økende grad bli ivaretatt av de store turoperatørene mens de mer eksklusive og skredderssydde cruisereisene vil tas hånd om av ekspertene, sier Bråthen.

Ekspertenes råd - Hvilke nyheter vil komme?

- Rederier og cruiseeksperter vil måtte tenke nytt mot total reiseopplevelse. Kundene ønsker ikke å reise i flokk med charterfly via svenske flyplasser for å komme til cruisehavnen, forklarer Bråthen.

- Hele reisen må være effektiv og velfungerende og ekspertise på fly og kvalitetssikring av hotell og landarrangement vil bli viktigere enn tidligere. Anløp i stadig flere nordeuropeiske havner vil øke mulightene for ombordstigning i flere norske havner.

ETTERSPURT: Daglig leder Johnny Bråthen i Cruise.no poserer foran et av verdens største cruiseskip, finskbygde «Oasis of the Seas».
ETTERSPURT: Daglig leder Johnny Bråthen i Cruise.no poserer foran et av verdens største cruiseskip, finskbygde «Oasis of the Seas». Vis mer

- I en verden hvor jobb og fritid går hånd i hånd vil teknologiske løsninger bli en viktig driver i utviklingen. Stadig yngre reiser på cruise og forventer online tilgjengelighet på alle hav.

Jager lønnsomhet Rederienes ledelse har strenge krav til lønnsomhet fra aksjonærene.

Derfor letes det med lys og lykte etter nye inntektsmuligheter, i spa-avdelinger og spillerom, på utflukter og i restauranter.

På tross av økonomisk nedkjøling så overlever luksuscruisene - og nye skip er i bestilling, tror Bråthen.

- Både Silversea og Seabourn seiler med nye skip, hvor kundene slipper å tenke på priser, tips og kjøpepress - her er det all inclusive og egen butler som gjelder.

Oppgraderes - En annen trend er at eldre cruiseskip oppgraderes og moderniseres, med balkonger, barneparker og vannaktiviteter. Nyinnredede klassiske årgangsskip kan faktisk være en svært positiv opplevelse, sier han.

- Hva med prisene fremover?

- Vi ser for oss en mer dynamisk prising hvor cruise, i likhet med fly, vil være ferskvare. Dette vil skape et forvirrende prisbilde, men kommer likevel kundene tilgode. Flere og større skip vil gi økt konkurranse, men den kraftige økningen i markedet vil likevel drive
prisene oppover.

Prisene vil være lavere i perioden januar til mai, men øker igjen utover høsten, sier Bråthen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling