Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Tema

Mer
Min side Logg ut

Alt Kathrine (23) har å forsvare seg med, er en liten pinne

- Hvis du løper, dør du.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

ANTELOPE PARK (Dagbladet Inne og ute):

Ei snart fullvoksen løve går med tunge skritt gjennom gresset og speider etter et bytte.

To meter bak løva går Katrine fra Larvik - alt hun har å forsvare seg med er en liten pinne.

Velkommen til Antelope Park i Gweru Zimbabwe. Her våkner frivillige fra hele verden til lyden av løvebrøl i det fjerne. Klokka er 06.00, sola er på vei opp, og de frivillige gnir søvnen ut av øynene.

Dagens første tur Løvene Paza og Penya, Laili og Lewa venter utålmodig i burene sine. Sammen med de frivillige skal de ut på dagens første tur. Nå skal de jakte, leke og utforske omgivelsene.

Katrine Bergfall Vestby (23) følger spent med. Hun står klar for å skrive ned alt hun observerer rundt løvenes jakt på dyrene i parken.

EN DEL AV FLOKKEN: I løvas øyne har Katrine samme rang som et søsken. Det er viktig å vise muskler ved å dytte bort løva eller spenne bein på den om den kommer for nær. Men litt kos mellom slagene må til. Foto: MARIANNE TESSEM
MAJESTETISK: Dette er ikke små pusekatter man kan klø under haka. Foto: MARIANNE TESSEM
HØYT TIL HEST: For å lære seg å ri godt lekte de frivillige sisten på hestene, midt ute i bushen. Foto: MARIANNE TESSEM
HVOR ER LØVENE? Malin Eriksen (24) fra Bærum er på sin første løvetur, og er med god grunn litt engstelig. Foto: MARIANNE TESSEM
TAR DET ROLIG: Normalt trengs det fem voksne løver for å drepe en sjiraff. Så lille Paza (15 md) skremmer ikke en eneste en av dem. Foto: MARIANNE TESSEM
HUMPETE: På vei hjem fra slakteren, med en sterkere og sterkere eim av innvoller som løvene skal få. Foto: MARIANNE TESSEM
STORE VENNER: Elefantene vandrer fritt store deler av dagen, men blir også brukt til ridning. Foto: MARIANNE TESSEM
HØYDESKREKK: Dette er ikke så farlig som man skulle tro. Løver liker seg dårlig i høyden, og ville aldri tort å hoppe fra så stor høyde. Foto: MARIANNE TESSEM
NESE FOR BLONDINER: Sarah Ashley (20) fra Canada fant det perfekte fanget hos en av elefantene. Foto: MARIANNE TESSEM
KJØLIG NATT: Det smaker med en Lion-øl og et flammende bål når mørket senker seg over Gweru. Foto: MARIANNE TESSEM

Observasjonene hun gjør skal brukes til forskning som skal kartlegge løvenes jaktferdigheter.

- Hvorfor har du valgt en slik ferie?

- Det er jo på grunn av opplevelsen, og det å kunne jobbe med noe så sjeldent som løver. Det er et kjempestort og kjempeviktig prosjekt.

Betaler for å jobbe En måneds arbeid på løveprosjekt i Zimbabwe koster over 20 000 kroner - i tillegg til flybilletten. Men de frivillige synes det er verdt alle pengene.

- Jeg betalte litt over 12 000 kroner for to uker, og det er mye å betale for å jobbe. Det er likevel verdt pengene - hvis alt virkelig går til å øke bestanden av løver i Afrika. Det at mine penger blir brukt til noe fornuftig og bærekraftig, føles bra, sier Katrine.

- Dessuten har jeg tidligere jobbet på et dyrereservat i Bolivia. En ape bet meg i hodet, og det gjorde kjempevondt. Men det gikk bra, og det ga mersmak å jobbe med dyr, forteller Katrine.

«Hvis du løper, dør du» I Antelope Park får de frivillige ofte høre «hvis du løper, dør du». Når en frivillig spør om hun kan stå igjen litt alene for å få et fint bilde av løvejenta Paza, svarer løvepasseren ironisk «Hvis du vil dø, så er det greit for meg».

Det er viktig at de frivillige går samlet som en flokk, og at de ikke på noen måte trigger instinktene til løvene. Hvis en person snubler og faller, kan et skjebnesvangert bitt over strupen være slutten på ferien.

Katrine lar likevel ikke frykten for løvene ta overhånd.

- Jeg oppdaget fort at dette ikke er små pusekatter man kan klø under haka. Å jobbe med ville dyr gir automatisk en risiko, men løvepasserne er alltid på vakt og forutser alle situasjoner vi kan havne i. Desto mer jeg lærer om løvas gruppementalitet og tankegang, jo tryggere blir jeg. Det er viktig å ha respekt for dyra, forteller hun.

Jobber i ferien Katrine har nettopp avsluttet psykologistudiene, og er en av 30 frivillige som velger å bruke ferien sin på å jobbe med Afrikas ville dyr når vi er på besøk. Det er mye kos og lek, men også hardt arbeid.

Løvene må ha mat - det kommer man ikke unna. Fire ganger i uka drar de frivillige til slakteren for å hente innvoller som er til overs. Innvollene kommer stort sett fra kyr, og består av alt fra tarmer til dyrefostre.

Stanken som møter oss på slakteriet, er nesten uutholdelig. I tillegg til innvollene er kuhodene igjen - og de skal skilles fra halsen, slik at Paza kan få hodet, og Penya halsen.

ANTELOPE PARK: Løvebestanden i Afrika synker dramatisk. Antelope Park i Zimbabwe har som målsetting å avle løver som - etter en lang prosess - skal slippes fri. Grafikk: KJELL ERIK BERG
ANTELOPE PARK: Løvebestanden i Afrika synker dramatisk. Antelope Park i Zimbabwe har som målsetting å avle løver som - etter en lang prosess - skal slippes fri. Grafikk: KJELL ERIK BERG Vis mer

Katrine får kniven plassert i hånda, og det er bare å begynne å skjære. Ikke akkurat hverdagskost for miljøterapeuten fra Larvik.

- Herregud, dette er ekkelt! Jeg liker det ikke, men det må til. Heldigvis kan jeg gi kniven til noen andre, for det er ikke noen tvang å partere ei ku.

Stadig færre løver Løvebestanden i Afrika synker dramatisk. Parken viser til undersøkelser som forteller at løvebestanden har sunket mellom 30 og 50 prosent de siste 20 årene. De frykter at løver i det fri vil bli utryddet i vår tid.

Parken har som målsetting å avle løver for så, gjennom en lang prosess, å slippe dem fri.

Republikken Burundi har nylig vist interesse for løvene i Antelope Park. Før i tida levde det ville løver i landet, men ingen vet når den siste løva forsvant. Nå er de klar for å gjenintrodusere det majestetiske dyret, som er symbolet på deres nasjonale våpenskjold.

Frivillig arbeid er populært Stadig flere nordmenn får øynene opp for frivillig arbeid ute. Daglig leder i Go X-plore, Siren Bodin, forteller at enkelte av deres frivillighetsprosjekter har tatt helt av:

- Vi har en markant økning av unge mennesker som ønsker å arbeide frivillig i utlandet, og spesielt med ville dyr i Afrika. Dette har virkelig blitt en trend.

GJESP: Et imponerende sett tenner i dette gapet. Foto: MARIANNE TESSEM
GJESP: Et imponerende sett tenner i dette gapet. Foto: MARIANNE TESSEM Vis mer

- Kan man si at dette er bærekraftig turisme?

- Desto flere frivillige som kommer til parken, desto flere lokale innbyggere får jobb. I tillegg jobber frivillige i Antelope Park mye blant lokalbefolkningen, og legger igjen penger på enkelte barnehjem og skoler. Vi ser at prosjektene våre er en fordel for lokalbefolkningen, så jeg vil si at våre frivillighetsprosjekt kommer inn under økoturisme.

Velger jobb framfor solferie - Hvorfor velger folk en slik ferie framfor å steike i sola på en sandstrand?

- Jeg tror det kommer av at folk tar innover seg det de ser i media. Folk ser hvordan mennesker i andre verdensdeler har det. Jeg hører ofte at folk sier «jeg vil bruke min tid og mine penger på å gjøre noe verdifullt for andre». Og folk har fått øynene opp for truede dyrearter som faktisk står i fare for å bli utryddet i vår tid.

Direktør for Reise utland i hovedorganisasjonen Virke, Rolf Forsdahl, forteller at de som tilbyr slike reiser, ser en klar oppgang i etterspørselen, selv om tallene fortsatt er lave i forhold til etterspørselen av charterturer til mer kjente reisemål.

- Det er veldig få som tilbyr ferier med frivillig arbeid, og det er ennå nokså få som spør etter dem. Men vi ser en økende interesse for slike typer reiser, og de kommer til å bli mer etterspurt de nærmeste åra - og det er vi glade for, sier Forsdahl.

- De vil nok ikke erstatte den tradisjonelle familieferien, men det vil være en økende interesse fra folk i spesielle faser i livet.

Kommersialisme? Det har vært grundig diskutert om slike frivillighetsprosjekter faktisk har noe for seg, eller om det er pur kommersialisme.

Antelope Park fikk i 2008 sterke beskyldninger mot seg fra den engelske avisa The Sunday Times. Avisa hevdet at 59 løver som var avlet i parken, ble solgt til gårder i Sør-Afrika, der gårdeiere tar seg godt betalt for at rikfolk kan drive troféjakt.

Antelope Park avviser dette på det sterkeste, og sier at de er imot troféjakt, og at de aldri ville solgt løver til et slikt formål.

- Vi har bare ett mål for øyet, og det er å øke bestanden av løver i Afrika, sier prosjektleder i Antelope Park, Dan Matthews.

- Vi har nylig brukt nesten to millioner dollar på løver i Zambia. En løveflokk jakter og formerer seg innenfor et stort område. I dette området drives ikke safari eller turistnæring. Dette genererer ingen penger til oss, det er bare et steg på veien for å øke bestanden av løver.

En opplevelse utenom det vanlige Frivillige som velger riktig prosjekt, og som bruker ferien sin på å gjøre en innsats for andre, får stort sett en opplevelse utenom det vanlige.

Og at miljøterapeuten Katrine fra Larvik forelsket seg blindt i de vakre dyrene, er det i hvert fall ingen tvil om.

- Å ligge på en strand er dritkjedelig. Det er gøy når man opplever noe som setter spor, sier hun.

- Jeg forelsket meg helt i løvene i Antelope Park!

TAR ANSVAR: Becky McDowell (29) fra England passer gjerne barn også. Foto: MARIANNE TESSEM
TAR ANSVAR: Becky McDowell (29) fra England passer gjerne barn også. Foto: MARIANNE TESSEM Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media