TRE GANGER: Amalie
Rongved har vært kreftsyk tre ganger.
Hun håper at hennes sterke historie vil
få flere til å forstå at senskader er prisen
mange må betale for å overleve kreft. Hun tappes ofte helt for krefter. Foto: Svend Aage Madsen og privat
TRE GANGER: Amalie Rongved har vært kreftsyk tre ganger. Hun håper at hennes sterke historie vil få flere til å forstå at senskader er prisen mange må betale for å overleve kreft. Hun tappes ofte helt for krefter. Foto: Svend Aage Madsen og privatVis mer

Amalie (14) har kjempet mot kreft det meste av livet. - Å overleve har også sin pris

Amalie har kjempet seg gjennom tre tøffe runder med kreft. Nå betaler 14-åringen prisen for å overleve.

Amalie Rongved (14) fra Hjelmås i Lindås kommune utenfor Bergen har mistet mye av sin barndom. Hun har nemlig tilbrakt det meste av livet på sykehus, etter at hun fikk kreft som 5-åring.

Selv om kroppen i dag er fri for kreft, venter hun fremdeles på at legene skal erklære henne frisk.

- Jeg vet at jeg er heldig som er i live. Samtidig er det viktig for meg å få folk til å forstå at også det å overleve har sin pris, sier Amalie.

9.-klassingen vil at det skal snakkes mer om senskadene som ofte rammer ungdom etter kampen mot kreften. Men hun forventer ikke at alle vil forstå hvordan hun og andre overlevere har det.

- Innimellom sliter jeg nok mer enn jeg har lyst til å innrømme. Tilstanden kalles fatigue, og gjør at jeg har mye fravær og problemer med å følge med på skolen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn