GODT LIV: Amalie Sylte Vik fra
&nbsp;<span style="background-color: initial;">Tomrefjord ble født med alvorlige&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">hjerteproblemer. Hun var bare 14 år&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">gammel da hun fikk et nytt hjerte -&nbsp;</span><span style="background-color: initial;">og ble frisk! <br>Foto: Morten Eik og privat</span>
GODT LIV: Amalie Sylte Vik fra  Tomrefjord ble født med alvorlige hjerteproblemer. Hun var bare 14 år gammel da hun fikk et nytt hjerte - og ble frisk!
Foto: Morten Eik og privat
Vis mer

Hjertetransplantasjon:

Amalie (20) fikk nytt hjerte - feirer to fødselsdager i året

- Transplantasjonsdagen er viktigere enn bursdagen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Amalie Sylte Vik (20) fra Tomrefjord i Møre og Romsdal er født med en alvorlig hjertefeil. Hun kjempet for livet gjennom hele barndommen og fikk nytt liv med nytt hjerte da hun var bare 14 år gammel.

Siden har hun feiret to fødselsdager i året. Den ene er dagen hun kom til verden, den andre er dagen hun fikk livet i gave.

- Transplantasjonsdagen er viktigere enn bursdagen. Det var dagen alt endret seg. Fra å være syk og avhengig av rullestol kunne jeg endelig leve, sier 20-åringen.

Hun innrømmer at det kan føles litt rart å tenke på hvor glad hun er, når hun vet at dette for andre er en dag med sorg.

- Jeg vil at de pårørende til mennesket som ga meg sitt hjerte skal vite at jeg alltid vil være takknemlig for at de sa ja til organdonasjon. Med denne reportasjen håper jeg alle som har sagt ja til å bli donorer skal forstå hvor mye det betyr. Ikke bare for meg, men for alle som får et nytt organ.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn