BAGASJELØS: Om det blir streik på Gardermoen, risikerer du ikke få bagasjen med deg ut på tur, eller med hjem etter landing for den saks skyld. Foto: JEANETTE LANDFALD
BAGASJELØS: Om det blir streik på Gardermoen, risikerer du ikke få bagasjen med deg ut på tur, eller med hjem etter landing for den saks skyld. Foto: JEANETTE LANDFALDVis mer

Anbefaler at du bare reiser med håndbagasje

Kan bli bagasjetrøbbel på Gardermoen. Dette må du vite.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Hvis ikke Fellesforbundet og NHO Luftfart kommer fram til en løsning i løpet av dagen kan 409 medlemmer fra tre bedrifter på Gardermoen bli tatt ut i streik fra tirsdag morgen.

I første omgang vil det ramme bagasjehåndteringen til blant annet Norwegian og SAS.

- Flyene kan ikke lette uten reisendes bagasje om bord. Det vil heller ikke være noen der til å laste den av når fly lander på Oslo lufthavn. Dette kommer til å påvirke all flytrafikk, sa forbundssekretær Jørn Eggum til NRK i slutten av forrige uke.

Disse kan bli tatt ut ifølge Fellesforbundet:

• Røros Flyservice OSL AS, 159 medlemmer
• Menzies Aviation AS, 50 medlemmer
• SAS Ground Handling Norway AS, avd OSL, 200 medlemmer

Meklingsfristen er ved midnatt.

- Pakk håndbagasje - Dette er en force majeure-situasjon, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Skulle det bli streik har du som reisende tilsvarende rettigheter til forpleining som om flyet er kansellert eller forsinket, men ingen rett til erstatning eller kompensasjon.

- Tiden er inne for å tenke om man klarer seg med håndbagasje, sier Halsos, som råder deg til å ta kontakt med flyselskapet ditt om du skal ut å fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dine rettigheter Hvis streiken fører til at flyet blir forsinket, har du ifølge Forbrukerrådet krav på forpleining som ved innstilling og overbooking, når forsinkelsen er på:

• To timer ved flygning opptil 1500 kilometer
• Tre timer ved flygninger innenfor EØS på mer enn 1500 kilometer og for alle øvrige flygninger på mellom 1500 og 3500 kilometer.
• Fire timer ved alle andre flygninger.

Hvis flyet blir innstilt skal flyselskapet tilby deg tre følgende alternativer:

1. Tilbakebetale billettkostnaden for den del av reisen du ikke får benyttet
2. Omrute deg slik at du kommer frem til bestemmelsesstedet så snart som mulig
3. Omrute deg til et senere tidspunkt etter ditt ønske, på tilsvarende vilkår som opprinnelig billett.

Husk: Du har valget mellom å kreve heving av avtalen eller omruting, uansett årsak til at flyet blir innstilt.

Dersom du velger å få tilbakebetalt billettkostnaden, kan du ikke lenger kreve at flyselskapet sørger for ombooking eller forpleining.

Dersom du velger å bli booket om til en annen flygning, skal flyselskapet sørge for at du får tilbud om mat og drikke i ventetiden. Hvis overnatting blir nødvendig, skal du i tillegg få innkvartering på hotell og transport mellom flyplassen og hotellet.

- Går som normalt - Hvis det blir streik planlegger vi at flyene går som normalt. Men du kan forvente at bagasjen blir forsinket, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til Dagbladet.

SAS tar så langt ikke høyde for kanselleringer, men selskapet bistår med forpleining ved forsinkelser og booker om billetter på vanlig måte:

- Og du får refundert reisen om den går i vasken, sier informasjonssjefen.

Ved en streik anbefaler han at du pakker det du trenger i håndbagasjen så langt det er mulig.

Må du likevel ha med bagasje til innsjekking, vil det være folk til å ta den imot på flyplassen. Kommer ikke bagasjen med flyet, vil den bli ettersendt, forteller Johansen.

Dekker utlegg Om bagasjen uteblir ved bestemmelsesstedet som følge av streik, gjelder samme regelverk som ellers når bagasjen blir forsinket, forteller Johansen.

- Da dekker vi innkjøp av nødvendig utstyr de dagene man er uten bagasje, sier informasjonssjefen i SAS til Dagbladet.

Eksempler på nødvendig innkjøp kan for eksempel være klær eller toalettartikler.

Ifølge Forbrukerrådet må du da:

• Gi flyselskapet beskjed ved bagasjeutleveringen dersom den innsjekkede bagasjen ikke kommer frem.

• Du må også sørge for å få en bekreftelse fra flyselskapet eller skrankepersonellet at bagasjen er forsinket.

• Etter at du har fått tilbake bagasjen, må du reklamere skriftlig til flyselskapet og kreve erstatning for de utgifter forsinkelsen har medført.

• Husk at du har en plikt til å begrense tapet/innkjøpet til det som er nødvendig.

• Fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.

Kan bli forsinket Også Norwegian planlegger å gjennomføre flygninger som normalt ved en eventuell streik, skriver selskapet på sin hjemmeside.

«Men det vil kunne oppstå forsinkelser og muligheten for å ta med seg bagasje vil bli begrenset. Norwegian oppfordrer derfor passasjerer til å pakke lett og mest mulig i håndbagasje.»