Jobber for pensjon:   Anette Krogvold Melby (25) jobber det hun kan ved siden av studiene, vil gjerne tjene seg opp litt pensjon. Her i Cubus på Jessheim storsenter.
Jobber for pensjon: Anette Krogvold Melby (25) jobber det hun kan ved siden av studiene, vil gjerne tjene seg opp litt pensjon. Her i Cubus på Jessheim storsenter.Vis mer

Anette (25) er redd for å gå glipp av pensjon. Her er tjuvstarten på gullpensjonen

I år kan ungdom tjene over 70 000 kroner uten å betale et rødt øre i skatt - og i tillegg få en pensjonsgevinst på 12 600 kroner.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Anette Krogvold Melby (25) synes det er deilig å slippe å skatte av pengene hun tjener. Men hun skulle gjerne opparbeidet seg mer pensjon.   — Studiene tar mye tid og jeg må prioritere å bli ferdig på normert tid. I og med at jeg nesten er 30 år når jeg er ferdig med studiene, har jeg tenkt mye på at jeg går glipp av en del pensjon, sier 25-åringen.

Hun tar faglærerutdanning i kunst- og håndverk ved Høgskolen i Oslo, og jobber i kleskjeden Cubus ved siden av, i en 12 prosent stilling.

—Jeg blir spurt om å ta ekstravakter ved behov, men slik det er i dag, tjener jeg under frikortgrensa — så fremt jeg ikke jobber ekstremt mye i feriene, sier Krogvold Melby.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn