GRADVIS BLIND: Det synes ikke nødvendigvis på Anne Berit Graavold (37), her med førerhunden Elsa (3), at hun knapt kan se. Hun får fortsatt til alt hun vil, men kan kjenne på følelsen av å savne spontane joggeturer uten ledsager. Foto: Christian Roth Christensen
GRADVIS BLIND: Det synes ikke nødvendigvis på Anne Berit Graavold (37), her med førerhunden Elsa (3), at hun knapt kan se. Hun får fortsatt til alt hun vil, men kan kjenne på følelsen av å savne spontane joggeturer uten ledsager. Foto: Christian Roth ChristensenVis mer

Øyesykdom

Anne Berit (37) trodde alle så like dårlig som henne. Legen ga henne diagnosen som sa at hun gradvis ville bli blind

Mange tror at alt de trenger er sterkere briller. I stedet kan det være alvorlig øyesykdom. Dette er symptomene du bør ta på alvor.

- Jeg hadde nok kompensert ved å bruke andre sanser i en god stund, da jeg fikk vite at jeg hadde en øyesykdom, sier Anne Berit Graavold fra Haltdalen i Sør-Trøndelag.

Da hun var 10 år gammel, ante moren hennes tegn til at datterens syn ikke var som det skulle. Hun trodde det var nærsynthet som gjorde at datteren snublet hele tida.

Tusenvis vet det ikke

Hos legen fikk Graavold i stedet påvist en øyesykdom som på verdensbasis rammer én av 4000 personer, Retinitis pigmentosa (RP). Det finnes ingen behandling. Synet svekkes, slik at en ser som gjennom en kikkert. Mange blir gradvis helt blinde.

- Jeg hadde ikke tenkt over at noe var galt. Da jeg fikk diagnosen, kunne jeg se 20 grader. En som ser normalt, ser i 180 grader. Synet har gradvis blitt dårligere, og i dag ser jeg nesten ingenting, sier Graavold.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn