LEVERT DIREKTE: Medarbeideren fra nettbutikken får via appen tilgang til bilen din for å levere varen. Foto: Volvo
LEVERT DIREKTE: Medarbeideren fra nettbutikken får via appen tilgang til bilen din for å levere varen. Foto: VolvoVis mer

Appen som åpner bilen, selv når du ikke er der

Få varene levert rett i bagasjerommet.

DinSide: Det sies at framtida er fantastisk, og her er en smart innretning som i hvert fall kan spare deg for tid. Utgangspunktet er Volvo-appen «Volvo On Call», som i dag lar deg kommunisere med bilen og sjekke drivstoffmengde, se hvor den befinner seg, innstille temperatur i kupeen og så videre.

Les mer om Volvo On Call her.

Tjenesten er nå videreutviklet til et prosjekt kalt Roam Delivery, som nylig er vist på mobilmessen i Barcelona.

Appen baserer seg igjen på konseptet Volvo kaller Connected Car. Det vil si at bilen skal skapes rundt brukeren. Flere bilprodusenter har dette i fokus, og mulighetene er utrolige i framtidas biler.

Tanken bak den nye appen er at du skal kunne bestille for eksempel matvarer fra en nettbutikk, og få dette levert direkte i bilen mens du er opptatt med andre ting.

NY LØSNING: En helt ny app skal spare deg for mye tid i butikken. Foto: Volvo
NY LØSNING: En helt ny app skal spare deg for mye tid i butikken. Foto: Volvo Vis mer

Nettbutikker som vil benytte systemet, for eksempel for å levere middagsposer som dette, må være av knyttet opp mot samme app.

Via den får en medarbeider fra butikken en kode som gjør det mulig å åpne bilen i et kort tidsrom for å plassere varene for eksempel i bilens bagasjerom. Bileieren kan via tjenesten følge med på når bilen åpnes og lukkes.

Straks varene er levert, forblir bilen låst for alle andre enn bileieren igjen.

Lei av å bruke tid i butikken? Da bør du også sjekke denne appen!

Testpersoner sparer tid Volvo har testet systemet på 100 testpersoner i Danmark, og åtte av ti bekrefter at tjenesten sparer dem tid. Leverandørene er også fornøyd, siden det kan redusere leveranseproblemer, noe Volvo påstår seks av ti netthandlende kunder har erfart problemer med.

- Danmark er en slags pilot på dette prosjektet, men norsk teknologi er ikke så ulik, så det vil ikke ta lang tid fra lansering der til det kan innføres her til lands, forteller informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norway AS. Han kan imidlertid ikke si noe nærmere om når det konkret vil skje.

- Det er ingen tvil om at dette er framtida! Tanken er at du skal kunne bestille varer levert direkte til bilen på samme måte som du bestiller nettvarer levert hjem. Det er for tidlig å si hvilke nettbutikker vi vil samarbeide med dette om, men det skjer jo mye spennende i blant annet dagligvarebransjen om dagen, sier Gutteberg Hansen.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Les også:
Revolusjonerende bildekk: Pigg og piggfritt i samme dekk
Eller på denne måten? Dekk med og uten pigg
Netthandel: Nettbutikkene slurver med viktige dokumenter