Dinside 2. juni ble kanskje den største fordelen til elbil-eierne rundt hovedstaden fjernet. For nå er det ikke lenger lov å kjøre alene i elbil i kollektivfeltet i rushtiden om morgenen og ettermiddagen.
Og dette er ingen tom trussel. Politiet har allerede begynt å bøtelegge elbil-førere som bryter de nye reglene.
88 prosent kjører alene En rapport fra Transport Økonomisk Institutt (TØI), viser at det kun er èn person i 88 prosent av bilene som er på såkalt arbeidsreise til og fra jobb på nasjonal basis.
Tallene viser også at det er flest jobbreisende alenekjørere i kommunene rundt Bergen, Trondheim og Stavanger.
NB: Undersøkelsen til TØI er riktignok fra 2009, men vi har liten grunn til å tro at tallene har endret seg vesentlig - i hvert fall fram til nå.
Men har du elbil og mangler en venn å ha med deg i bilen?
Løsningen er heldigvis nærmere enn du tror, og stikkordet er samkjørings-apper!
Det er nemlig utviklet flere slike apper for at de som kjører alene i bil skal finne seg en passasjer, og at passasjerer skal finne seg en bil med sjåfør.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger