Apple dominerer mer og mer

Selskapet Apple fortsetter å styrke sin stilling på musikkmarkedet i USA.

|||Ifølge musikkbransjebladet Billboards årlige undersøkelse sto Apples nettbutikk iTunes Store for nesten 27 prosent av det totale musikksalget i USA i 2009, en økning fra 21 prosent i 2008.

På 2. og 3. plass kom butikkjedene Walmart og Best Buy med henholdsvis 13 prosent og 9 prosent. Deres sammenlagte salg er nå mindre enn Apples, til tross for at de til forskjell fra iTunes Store selger både CD-plater og digitale musikkfiler.

Plateselskapet har de siste årene vært urolige for Apples kraftige dominans og har blant annet forsøkt å styrke nettbutikken Amazons posisjon ved å tilby dem musikk eksklusivt samt å selge musikk billigere der.

Satsingen må likevel sies hittil å være i det minste mislykket, siden Amazons MP3-butikk ennå ikke har klart å knipe mer enn 1,3 prosent av markedet, ifølge Billboard.

(NTB)