EN BETALINGSTERMINAL FOR SOFAKROKEN: I kveld presenterer Steve Jobs Apples nye surfebrett. Det kan bli dingsen som utløser en hittil ukjent betalingsvilje blant underholdningssugne nettbrukere, tror Dagbladets kommentator. Foto: SCANPIX
EN BETALINGSTERMINAL FOR SOFAKROKEN: I kveld presenterer Steve Jobs Apples nye surfebrett. Det kan bli dingsen som utløser en hittil ukjent betalingsvilje blant underholdningssugne nettbrukere, tror Dagbladets kommentator. Foto: SCANPIXVis mer

Apple lanserer en betalingsterminal

Surfebrett kan bli pengemaskin.

||| Klokka 19 i kveld braker det løs: Drøyt 20 år etter at Apple lanserte Newton kommer selskapet med sitt nye surfebrett, omgitt av et mediehysteri teknokulturen knapt har sett maken til.

Spekulasjonene går høyt om hvordan brettet vil se ut, men det viktigste er hva det kan gjøre med lommeboka di.

Vi vet jo strengt tatt ikke om det kommer. Men vi vet det likevel, fordi summen av all medieomtale, påståtte spionbilder og styrte lekkasjer til noen av verdens mest seriøse aviser og teknologimedier gjør det nesten utenkelig at Steve Jobs går på scenen i Yerba Buena Center for the Arts i San Francisco uten en flunkende ny, flat dings til begjær.

DET OMTALES vekselvis som iSlate, iTablet, iPad eller iBook, skal være en slags forvokst iPod touch med multitouch-berøringsskjerm, og skal gjøre for sofasurfing, mediekonsum og assorterte kulturindustrier det iPod gjorde for musikkindustrien og iPhone for mobilindustrien.

Det virker nesten litt hysterisk, på grensen til religion eller kultdyrking.

Men Apple er en game changer uten sidestykke, et selskap med evne til å utvikle produkter som endrer måten vi forholder oss til informasjonsteknologi, nettbruk og mediekonsum på, og som tvinger hele industrier i nye retninger.

OPPSTUSSET
rundt kveldens lansering overgår alt vi har sett tidligere. Da iPod ble lansert i 2001, var det ingen som visste at den kom. Da iPhone ble lansert var hysteriet betydelig, men ingen kunne forutse gjennomslagskraften til selve telefonen og hvordan programvarebutikken App Store skulle revolusjonere vårt forhold til mobil data- og nettbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå vet vi. Men hva er det da som er så revolusjonerende med en kjempe-iPod? Er det ikke bare mer av det samme, i ny og større innpakning?

Forsåvidt, jo. Apple surfebrett vil i likhet med iPhone og iPod touch kjøre en modifisert utgave av operativsystemet Mac OS X og være tett integrert mot iTunes og App Store, som lar deg laste ned og kjøpe medieinnhold og alle tenkelige og utenkelige applikasjoner.

HER ER VI
ved kjernen av det som gjør surfebrettet så interessant: Ikke hvordan det ser ut. Ikke hvor mange tommer stort det er. Ikke om hjørnene er avrundede eller skarpe.

Surfebrettet er en mediemaskin som gir deg enkel tilgang på innhold du er villig til å betale for.

Den kan sees som en betalingsterminal for sofakroken, en dings som utløser vanlige forbrukeres betalingsvilje på områder de tidligere ikke har bladd opp en krone.

Se for deg et mobilt, digitalt supermarked, en monsterutgave av dagens iTunes og App Store.

App Store har vært en dundrende suksess. Apple har solgt mer enn 3 milliarder applikasjoner. Enkelte spillselskaper selger mer enn 30.000 spill i døgnet. Det sies at Apple har tatt mer enn 95 prosent av markedet for mobile applikasjoner. Nå blir det mer av alt.

APPLE
skal ha gjort avtaler med en rekke forlag, mediehus, underholdningskonsern og TV-kanaler om innhold. Det snakkes både om nedlasting og streaming, om stykkpris og abonnement. Disney, spillselskapet Electronic Arts, magasinforlaget Condé Nast og bokforlaget Harper Collins er blant dem Apple skal ha snakket med, ved siden av dagens mange iTunes-lervandører.

I tillegg ryktes det om et storstilt samarbeid med bokhandlerkjeden Barnes & Noble. Stemmer det, har Amazons Kindle en meget seriøs utfordrer, selv om det også finnes en egen Kindle-applikasjon til iPhone som vil la deg lese dine Kindle-bøker på surfebrettet.

I avis- og magasinbransjen vet vi at flere store aktører har utviklet prototyper på digitaliserte magasiner for det nye formatet. Det samme skal aviser som New York Times ha gjort.

Når det gjelder forventningene om at dette skal bli dingsen som gjør det attraktivt å betale for «papir på skjerm», og dermed en slags frelser for en kriserammet avis- og magasinindustri, er jeg avventende. En hybridmodell skal være noe langt, langt mer enn et digitalisert papirprodukt for å appellere til kresne nettbrukere. Så langt er nettutgaven av for eksempel New York Times en digital papirutgave overlegen, med sin interaktivitet, sine fortløpende oppdateringer og sine dynamiske koblinger mot sosiale medier.

Mulighetene det nye formatet gir, bør imidlertid utløse hektisk utviklingsaktivitet i alle framtidsrettede mediebedrifter som jakter på nye inntektsstrømmer.

En nettavis uten en app, eller i det minste uten forståelse av viktigheten av å være tilstede på en slik plattform, er en nettavis styrt av selvmordspiloter. I avisa New York Times har man, ifølge et angivelig internt memo gjengitt i Valleywag, etablert en egen «reader applications»-avdeling.

Markedsføringsmateriellet i forkant av dagens lansering peker i retning av personlig kreativitet, men like sentralt blir film, tv-serier, e-bøker (tenk bare på potensialet innenfor digitale læremidler!), musikk, spill og annen programvare.

Særlig tror jeg spillsiden kan bli ekstremt stor.

iPhone er allerede en svært viktig spillplattform, og kombinasjonen av stor berøringsskjerm, bevegelsessensor og en videreutviklet App Store kan bli uhyre tøff å matche for konkurrentene.

OG BARE SÅ DET ER SAGT: Alt handler ikke om betaling. Gratis innhold bli helt sentralt. Oppkobling mot sosiale medier blir sentralt. Selve brukeropplevelsen blir sentral.

DET GJENSTÅR
selvsagt å se hva som faktisk presenteres i kveld. I teorien er det mulig at produktet stinker herfra og til månen. Det kan også bli et lite antiklimaks, et første nivå i en trinnvis utrulling av nytt innhold og nye tjenester. I salg kommer produktet neppe før nærmere sommeren, og for oss nordmenn er det selvsagt et tillleggsproblem at rettighetsspørsmål gjør at mye av innholdet vil være utilgjengelig for oss i lang tid framover.

Men Apples nære historie tilsier at det Steve Jobs viser fram i kveld, er en dings folk vil elske.
En dings full av fristende innhold - der det aldri er langt til kjøp-knappen.

Hvis den kommer, vel å merke.

Følg meg på Twitter: Twitter.com/janomdahl
Det omtales vekselvis som iSlate, iTablet, iPad eller iBook, skal være en slags forvokst iPod touch med multitouch-berøringsskjerm, og skal gjøre for sofasurfing, mediekonsum og assorterte kulturindustrier det iPod gjorde for musikkindustrien og iPhone for mobilindustrien.

ER DET SLIK DET SER UT? Nettet renner over av uatoriserte bilder som angivelig skal vise Apples nye surfebrett. Dette er ett av de mer troverdige, skjønt operativsystem og brukergrensesnitt vil trolig likne mer på iPhone enn på Mac, som her.
ER DET SLIK DET SER UT? Nettet renner over av uatoriserte bilder som angivelig skal vise Apples nye surfebrett. Dette er ett av de mer troverdige, skjønt operativsystem og brukergrensesnitt vil trolig likne mer på iPhone enn på Mac, som her. Vis mer