Apple lanserer en betalingsterminal

Surfebrett kan bli pengemaskin.

EN BETALINGSTERMINAL FOR SOFAKROKEN: I kveld presenterer Steve Jobs Apples nye surfebrett. Det kan bli dingsen som utløser en hittil ukjent betalingsvilje blant underholdningssugne nettbrukere, tror Dagbladets kommentator. Foto: SCANPIX
EN BETALINGSTERMINAL FOR SOFAKROKEN: I kveld presenterer Steve Jobs Apples nye surfebrett. Det kan bli dingsen som utløser en hittil ukjent betalingsvilje blant underholdningssugne nettbrukere, tror Dagbladets kommentator. Foto: SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| Klokka 19 i kveld braker det løs: Drøyt 20 år etter at Apple lanserte Newton kommer selskapet med sitt nye surfebrett, omgitt av et mediehysteri teknokulturen knapt har sett maken til.Spekulasjonene går høyt om hvordan brettet vil se ut, men det viktigste er hva det kan gjøre med lommeboka di.

Vi vet jo strengt tatt ikke om det kommer. Men vi vet det likevel, fordi summen av all medieomtale, påståtte spionbilder og styrte lekkasjer til noen av verdens mest seriøse aviser og teknologimedier gjør det nesten utenkelig at Steve Jobs går på scenen i Yerba Buena Center for the Arts i San Francisco uten en flunkende ny, flat dings til begjær.

DET OMTALES vekselvis som iSlate, iTablet, iPad eller iBook, skal være en slags forvokst iPod touch med multitouch-berøringsskjerm, og skal gjøre for sofasurfing, mediekonsum og assorterte kulturindustrier det iPod gjorde for musikkindustrien og iPhone for mobilindustrien.

Det virker nesten litt hysterisk, på grensen til religion eller kultdyrking.

Men Apple er en game changer uten sidestykke, et selskap med evne til å utvikle produkter som endrer måten vi forholder oss til informasjonsteknologi, nettbruk og mediekonsum på, og som tvinger hele industrier i nye retninger.OPPSTUSSET rundt kveldens lansering overgår alt vi har sett tidligere. Da iPod ble lansert i 2001, var det ingen som visste at den kom. Da iPhone ble lansert var hysteriet betydelig, men ingen kunne forutse gjennomslagskraften til selve telefonen og hvordan programvarebutikken App Store skulle revolusjonere vårt forhold til mobil data- og nettbruk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer