- IKKE BEKYMRET: - Jeg har ikke lån, bor på gård og har en godt betalt jobb i kommunen, så jeg er ikke bekymret for egen del for økonomien neste år, sier Lisa Alvestad (30). Dylan Miller (24) fra Nederland ser ikke bort ifra at det blir aktuelt å søke jobb i Norge hvis ekspertene har rett i at jobbmarkedet bedrer seg.
 Foto: Kristin Svorte
- IKKE BEKYMRET: - Jeg har ikke lån, bor på gård og har en godt betalt jobb i kommunen, så jeg er ikke bekymret for egen del for økonomien neste år, sier Lisa Alvestad (30). Dylan Miller (24) fra Nederland ser ikke bort ifra at det blir aktuelt å søke jobb i Norge hvis ekspertene har rett i at jobbmarkedet bedrer seg. Foto: Kristin SvorteVis mer

Arbeid, bolig og økonomi: Slik blir din økonomi i 2018

Neste år blir det lettere å få jobb – i nær sagt alle bransjer. Men ikke ha for store forhåpninger til at lønna øker.

Olje

Thina Saltvedt, oljeanalytiker Nordea Markets:- Oljeprisen har kommet betydelig opp gjennom året og ligger nå på over 60 dollar fatet. Det gir mer optimistiske utsikter for oljemarkedet. Dette viser at tiltakene fra OPEC om å innsnevre oljeproduksjonen det siste året har gitt resultater. Likevel tror jeg ikke at prisen vil fly i taket i løpet av 2018. Når oljeprisen er såpass høy, vil prosjekter rundt om i verden se mer lønnsomme ut. Det ventes også at USA vil sette i gang mer produksjon av skiferolje.

SJEFØKONOM: Terje Strøm Vis mer

Terje Strøm, sjeføkonom i Ny Analyse:- Den lange nedturen for oljesektoren er over for denne gang, og det er fullt mulig at oljeinvesteringene snur fra flere år med nedgang til en positiv utvikling i 2018. Det skyldes blant annet utbyggingen av det store Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. Hvis oljeprisen tar seg videre opp til 70 dollar fatet, vil det gi flere positive ringvirkninger på norsk leverandørindustri. Da vil regionen på Vestlandet se langt bedre tider.

Dagbladet Pluss – de beste historiene

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn