AFP-ROT: Roald Lerviks gamle arbeidsgiver feiltolket regelverket for offentlig AFP. Det førte til at han sto lenger i jobb enn nødvendig.
&nbsp;<span style="background-color: initial;">Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet</span>
AFP-ROT: Roald Lerviks gamle arbeidsgiver feiltolket regelverket for offentlig AFP. Det førte til at han sto lenger i jobb enn nødvendig.  Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

Slik kan du unngå den store AFP-smellen:

Arbeidsgiver tolket regelverket for offentlig AFP feil. Nå vil Roald Lervik (64) kreve 100 000 tilbakebetalt

Da bedriften skulle legge ned, ble Roald Lervik (64) holdt i arbeid i over to måneder lenger enn nødvendig. Arbeidsgiver mente han ellers ville miste AFP. 

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Lervik jobbet i en institusjon under Bufetat i Haugesund og ble oppsagt i november 2014.

- Jeg prøvde å finne den tryggeste veien ut av situasjonen. Jeg hadde forsørgeransvar for kone og to mindreårige barn. Valget sto mellom å gå ut på et presset arbeidsmarked i en alder av 62 eller å ta ut AFP, forteller han.

Lervik ønsket å vite hvordan oppsigelsen ville påvirke AFP, og gjorde flere henvendelser til nærmeste leder og til Statens Pensjonskasse for å finne ut av AFP-regelverket.

- Statens Pensjonskasse henviste meg til min arbeidsgiver. Det ble begrunnet med at det er så mange fallgruver i disse spørsmålene, at det var ikke tilrådelig å kommunisere dette via telefon.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn