ETTERPÅKLOK: Tidligere
var Aase av den oppfatning
av at rødt blir brunt. – Jeg
skulle ha vært flinkere til å
smøre meg, og vært mer
forsiktig i solen, sier hun. Foto: Ellen Jarli
ETTERPÅKLOK: Tidligere var Aase av den oppfatning av at rødt blir brunt. – Jeg skulle ha vært flinkere til å smøre meg, og vært mer forsiktig i solen, sier hun. Foto: Ellen JarliVis mer

Årlig får 2200 nordmenn føflekkreft. Aase (35) oppdaget den i tide

Aase gikk gravid da hun fikk diagnosen for tre år siden. Halvannet år senere fikk hun påvist spreding til lymfene. Nå er hun frisk takket være at hun oppdaget kreften i tide.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Sensommeren 2014 befinner Aase Herø seg med familien på hytta i Lillesand. Plutselig oppdager hun en svart prikk inni en føflekk bak kneet. Det må jeg få sjekket, tenker Aase mens ukene går.

Da hun etter en måneds tid fortsatt ikke har kommet seg til legen og ser den har vokst, får hun panikk. Hun får time på en privat klinikk dagen etter.

- Der fjernet de føflekken og sendte den inn til undersøkelse, sier Aase, som blir gravid i mellomtiden.

Ni uker senere, en fredag i begynnelsen av januar og etter at Aase, som bor i Bærum utenfor Oslo, har ringt og purret mange ganger, får hun en telefon fra klinikken. «Vi må snakke sammen», sier damen i den andre enden. Aase forstår intuitivt alvoret. «Så var det kreft, da», sier hun.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn