STILLER OPP: Datteren Elin T.H. Berglund (66) fikk med seg mannen John Berglund på å flytte til Danmark for å gi faren Asbjørn Abelsen en verdig alderdom. – Det er pappaen min, sier Elin. FOTO: Jacques Hvistendahl
STILLER OPP: Datteren Elin T.H. Berglund (66) fikk med seg mannen John Berglund på å flytte til Danmark for å gi faren Asbjørn Abelsen en verdig alderdom. – Det er pappaen min, sier Elin. FOTO: Jacques HvistendahlVis mer

Eldreomsorg

Asbjørn (96) flyktet fra norsk eldreomsorg

Da Asbjørn Abelsen (96) skulle flytte på ny avdeling på sykehjemmet for femte gang, ga datteren Elin T.H. Berglund opp. Hun tok med seg faren og flyttet til Frederikshavn i Danmark.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

FREDRIKSHAVN (Dagbladet): Asbjørn Abelsen (96) ble kasteball i norsk eldreomsorg.

- Pappa ble så forvirret av all flyttingen, sier Elin Berglund (66). Vi møter henne sammen med faren og mannen John Berglund (76) i huset de leier, fem minutters kjøretur fra kaia i Frederikshavn.

-Jeg har det bra her. Jeg hadde leilighet og god pensjon - jeg har arbeidet hele livet, jeg, sier Asbjørn Abelsen.

Gamle dager husker 96-åringen godt. Under krigen var han krigsseiler, og seinere jobbet han som fysioterapeut i psykiatrien. Asbjørn forteller Dagbladet om flere pasienter som var psykisk syke og bare kunne ligge i senga. Han fikk dem på beina igjen.

- Jeg begynte nederst og tok hodet til slutt, sier han.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn