TALENTFULL: Åse (17) er et musikalsk talent og spiller blant annet obo i Lørdagsorkesteret i Trondheim. Men hun har slitt med psykiske problemer, og droppet ut av skolen. Alle foto: Øistein Norum Monsen
TALENTFULL: Åse (17) er et musikalsk talent og spiller blant annet obo i Lørdagsorkesteret i Trondheim. Men hun har slitt med psykiske problemer, og droppet ut av skolen. Alle foto: Øistein Norum MonsenVis mer

Åse (17) ble mobbet ut av skolen og inn på Nav

- Jeg har aldri følt meg så usynlig og verdiløs som da jeg gikk på skolen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

TRONDHEIM (Dagbladet): - Hver gang jeg sa noe, begynte de andre elevene å flire. Noen ganger lot de som om de likte meg, bare for å få meg til å si noe dumt de kunne le av etterpå. Det føltes som om alle så ned på meg, forteller 17-åringen fra Trondheim.

Et våkent blikk bak en rød lugg. Stemmen er rolig og bestemt. Armene har spor etter flere år med selvskading.

- Jeg har hatt slitt med psykiske lidelser hele oppveksten, og det ble verre og verre jo eldre jeg ble. Det gikk hardt utover karakterene mine. Selv om jeg prøvde å fokusere på skolearbeidet, var det vanskelig å konsentrere seg. Jeg fikk aldri til ting, uansett hvor hardt jeg prøvde, sier hun.

Mobbeofre faller ut

Ungdomsskoleelever som utsettes for mobbing har 50 prosent større risiko for å falle utenfor arbeidslivet seinere i livet, viser forskning.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn