Hoppende glad: Trampolinen har vært flittig i bruk helt siden forrige gang Astrid var statssekretær, i Kåre Willochs regjering tidlig på 80-tallet. -  Den gang var jeg den eneste statssekretæren i departementet, nå er vi fire, forteller hun. Foto: Nina Hansen
Hoppende glad: Trampolinen har vært flittig i bruk helt siden forrige gang Astrid var statssekretær, i Kåre Willochs regjering tidlig på 80-tallet. - Den gang var jeg den eneste statssekretæren i departementet, nå er vi fire, forteller hun. Foto: Nina HansenVis mer

Astrid Nøklebye Heiberg (79) ble sur og vrang som pensjonist

Nå er hun Norges eldste statssekretær.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Det er to ting som fanger oppmerksomheten på kontoret til Astrid Nøklebye Heiberg. En trampoline og to veggur som tikker høyt og i utakt.

Klokkene er en slags yrkesskade; som psykiater ville hun alltid ha anledning til å sjekke klokka uten å måtte se bort fra pasienten. Trampolinen fikk hun i gave forrige gang hun var statssekretær, i Sosialdepartementet under Kåre Willochs regjeringstid 1981- 1985.

Balansertrening

- Hallo, jeg hopper på en trampoline mens jeg intervjues av Dagbladet. Hva gjør du?, sier hun inn i røret på mobiltelefonen. En smule andpusten, med en leken tone som forteller at dette liker hun, enten det er til ære for pressen eller ikke.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn