NYTT INTERIØR: Interiøret i Allroad Shooting Brake skiller seg ut ved at den sentralt plasserte skjermen er erstattet av et interaktivt digitaldisplay i stedet for det tradisjonelle instrumentpanelet. Foto: AUDI
NYTT INTERIØR: Interiøret i Allroad Shooting Brake skiller seg ut ved at den sentralt plasserte skjermen er erstattet av et interaktivt digitaldisplay i stedet for det tradisjonelle instrumentpanelet. Foto: AUDIVis mer

Audi viser ny, sporty og svært nøysom Allroad

Mellomting mellom «shooting brake» og SUV.

DinSide.no: Den nye 3-dørsmodellen Audi her viser fram, er en såkalt crossover, i dette tilfellet en mellomting mellom en «shooting brake» og en SUV.

Bilen er dessuten en ladbar hybrid.

Skytebryter (?) Navnet er Audi Allroad Shooting Brake og den vises på bilmessen i Detroit, som går av stabelen i disse dager. I kledelig isblått og (etter vår mening) mindre kledelige grå plastdetaljer, framstår den som en kompakt, høyreist kortversjon av Audis Allroad-serie.

Det dreier seg høyst sannnsynlig om realiseringen av konseptet «Q1», en bil vi tidligere har fortalt om. Det er også verdt å merke seg at dette ikke bare er en showbil. Ifølge teknisk direktør Ulrich Hackenberg er det her et «konkret blikk på en nær framtid».

Men Audi er selvsagt ikke først ute med betegnelsen shooting brake, og Mercedes CLS shooting brake er et godt eksempel.

NY AUDI: Allroad Shoooting Brake - her i isblått. Foto: AUDI
NY AUDI: Allroad Shoooting Brake - her i isblått. Foto: AUDI
NY AUDI: Allroad Shoooting Brake - her i isblått. Foto: AUDI
Interiøret i Allroad Shooting Brake er av samme typen som det Audi nylig viste på CES i Las Vegas - den sentralt plasserte skjermen er her erstattet av et interaktivt digitaldisplay i stedet for det tradisjonelle instrumentpanelet. Foto: Audi
NY AUDI: Allroad Shoooting Brake - her i isblått. Foto: AUDI

Mer om hva Shooting brake betyr, får du i faktaboksen. Den korte forklaringen er imidlertid at dette ikke rene familiebiler, og mer et  rekreasjonskjøretøy.

Størrelsen Bilen er kortere enn VW Golf og Audi A3 - 420 centimeter i lengden. Akselavstand er 251 centimeter og bredden 185 centimeter.

Og selv om bilen ser ganske høy ut, er den ikke det: 141 centimeter «rager» den over bakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kraftpakke Selvfølgelig står miljø sentralt på dagsordenen, og snittforbruk er oppgitt til 0,19 liter per mil. Bilen har fått etternavnet e-tron, hvilket betyr at den er elektrifisert.

Allroad Shooting Brake er altså en hybrid, og er utstyrt med en bensinmotor og to el-motorer.

Totalt yter den hele 408 hestekrefter og har et massivt dreiemoment på hele 650 newtonmeter.

Bilen veier heller ikke mer enn 1600 kilo, og 0-100 skal derfor gå unna på friske 4,6 sekunder. Toppfarten er som på de aller fleste tyske bilene begrenset til 250 kilometer i timen.

Kombinasjon Systemet består altså av tre enheter som jobber sammen. Bensinmotoren er en versjon av den velkjente 2.0 TFSI-motoren, som yter 292 hester takket være en stor turbo, og har et dreiemoment på 380 Nm. Elmotor nummer én yter 54 hestekrefter og 270 newtonmeter mens nummer to varter opp med 115 hester og også den 270 Nm.

En batteripakke på 8,8 kWt besørger strømmen, og Allroad Shooting Brake kan kjøres 50 kilometer på bare strøm. Total rekkevidde fra fulladet/fulltanket er oppgitt til 880 kilometer.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.

Flere motornyheter får du her:
Se Audi Sport Quattro Concept