Audien er så rå at vi måtte bruke hjelm

8500 o/min + 550 hester = én svett mann!

Jeg prøver så godt jeg kan å formidle opplevelsen på film, men jeg duger ikke.

Se selv i videoen til høyre.

Jeg stotrer og svetter som en nervøs skolegutt første skoledag og har store konsentrasjonsvansker.

Bilen river og sliter i kroppen. Ikke bare under akselerasjon, men i sving og under nedbremsing.

Jeg kan best beskrive det som en kamp på liv eller død. En kamp jeg akter å gå ut av med både bil og liv i behold. Samtidig pisker djevelen på min høyre skulder meg til å ta stadig større sjanser.

Rå bane, rå bil Toppfarta på 317 km/t får jeg ikke testet på italienske Misano Curciut. Til det er ikke langstrekka lang nok.

NY BIL, NY FARGE: Nye R8 har fått nye lykter, nye fangere, singelframe-grill, større felger og grovere eksosutblås. Den mattblå fargen er også ny. Foto: Audi
NY BIL, NY FARGE: Nye R8 har fått nye lykter, nye fangere, singelframe-grill, større felger og grovere eksosutblås. Den mattblå fargen er også ny. Foto: Audi Vis mer

Det spiller ingen rolle, for med 220 på strekka og nesten 200 km/t i sving (!) slår ikke blodpumpa lenger. Den sparker - karatespark.

Jeg sitter i nye Audi R8 V10 Plus. Den raskeste bilen som noen gang har forlatt fabrikken i Ingolstadt. V10-eren er den samme 5,2-literen som i utgående R8 V10, men hestene har formert seg og er blitt 550 mot 525 tidligere.

De 25 ekstra hestene tar vi imot med takk, men kanskje enda viktigere er den nye girkassa. Den elektronisk styrte manuelle R-Tronic-kassa var R8s akilleshæl. Den var ukomfortabel i bruk og mye tregere enn dobbelklutsjkassa S-tronic, som nå er på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av verdens beste girkasser. Tro meg. Og bilen, den har blitt slanket 50 kilo.

Lite kritisk V10-eren er slapp på bunn, og jeg sitter ikke optimalt i de nye sportsstolene! Sånn, jeg måtte bare få det ut. Egentlig bagateller, men det er tross alt jobben min som biljournalist å være kritisk...

At «tiern» ikke er like brutal som en buldrende V8-er på lavt turtall, gjør bare R8 mer lettkjørt og komfortabel ute på veien.
Tiern er mer kultivert, men har til gjengjeld et forrykende temperament på vei opp mot rødmerkingen ved 8500 o/min.

LYNRASK: Den nye dobbeltklutsjkassa (S-Tronic) er lynrask, og i motsetning til gamle R-Tronic kan man hoppe rett fra 7. til 2. gir - du må ikke innom hvert trinn. Foto: Audi
LYNRASK: Den nye dobbeltklutsjkassa (S-Tronic) er lynrask, og i motsetning til gamle R-Tronic kan man hoppe rett fra 7. til 2. gir - du må ikke innom hvert trinn. Foto: Audi Vis mer

Litt som oksen Ferdinand er den som en ladd kanon!

Og så er det den lyden da. Nydelig! Tiern sender tankene rett tilbake til Gruppe B og Audis femsylindrede turbomonster Sportquattro S1.

Det er for øvrig ikke noe feil med den nye sportsstolen. Det er jeg som er uproporsjonert. For stor og tung for en midtmotor-supersportsbil. Det er den brutale sannhet.

Lykkepille På en dag som i dag må det være lov å legge jobben til side og la følelsene ta overhånd.

Jeg klarer i hvert fall ikke annet. R8 V10 Plus er så potent ute på banen at hodet slutter å virke.

Djevelen på skulderen har for lengst tatt over kontrollen. Sittende på nåler jakter jeg riktig bremsepunkt, turn-in og tangeringspunkt, før jeg eksploderer ut av kurven.

Bilen er like rå i alle ledd. Karbonkeramiske bremser sørger for eksepsjonell bremsekraft, mens magnetic ride-understellet, optimal vektfordeling og Quattro firehjulsdrift sørger for best mulig kontakt med underlaget.

Resultatet er forrykende. Jeg bøyer meg i støvet - R8 V10 Plus er rett og slett mye bedre enn meg. Jeg flytter stadig grenser, R8 svarer med stor ro i hver eneste situasjon.

Bil til bestemor Til tross for at R8 er blitt enda mer potent, har Audi klart å ivareta lettkjørtheten som forrige R8 var kjent for.

Ja, bilen er stiv og ukomfortabel på dårlig underlag, men er samtidig så lettkjørt at selv bestemor kunne kjørt den til butikken.

Bestemor må riktignok begrense handlingen, for som i superbiler flest er ikke bagasjeplass noe tema. 100 liter, det er trangt!

Er bestemor sær, skreddersyr Audi Individual bilen etter bestemors ønske - både innvendig og utvendig. Det koster, men hva gjør man ikke for å gjøre bestemor glad? Det meste.

Mot at man rapper nøklene og «drar ut og vasker bilen» mens hun sover middag. . .

Les også:
Quiz; Hvilke superbiler ser du her?
Bilene som banker stasjonsvogna
Nye VW Golf er nesten perfekt
Verdens kuleste stasjonsvogn

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.