DRAMATISK: Det er denne type ulykker Euro NCAP vil til livs.   Foto: AXEL GRIESCH/ADAC
DRAMATISK: Det er denne type ulykker Euro NCAP vil til livs. Foto: AXEL GRIESCH/ADACVis mer

Autobrems? Jo da, det virker

EuroNCAP har talt. Systemene utgjør en forskjell. En stor forskjell!

Dinside Nye biler får smekk på lanken av Euro NCAP dersom de mangler vesentlig sikkerhetsutstyr som blant annet autobrems.

Da trekkes de automatisk én stjerne, noe som for produsentene svir mer enn ønskelig.

Nå offentliggjør Euro NCAP og deres søsterorganisasjon i Australia, ANCAP, en undersøkelse som forteller at autobremssystemene har bevist en positiv effekt.

Autobrems: Like sikkert som kollisjonsputer

38 prosent reduksjon Undersøkelsen viser at systemene leder til 38 prosent reduksjon i den virkelige verden.

Det overraskende er at det ikke er store forskjeller i nytteverdien målt i urbane strøk og i mer avsidesliggende strøk.

Grensen mellom disse to måleområdene går på 60 km/t, hvor hastigheter under 60 km/t regnes som urbant.

Vi har testet Eye-Sight
Poeng for skånsomhet Det finnes flere forskjellige systemer av autobrems. Noen er utelukkende ment for fotgjengere i lave hastigheter. Andre legger alle normale forhold til grunn, deriblant dyr og andre biler.

Enkelte systemer bremser ikke for deg i det hele tatt, men bare varsler for at du skal reagere.

Du bør definitivt sjekke hvilket system som er tilgjengelig før du velger din neste bil.

Det er for øvrig lenge siden Euro NCAP innførte poeng for hvordan bilens utforming er, og hvor store skader den gjør på fotgjengere ved treff i lavere hastigheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er de sikreste bilene
Ikke alt er bra Svenske Auto Motor och Sport har nylig testet seks biler med autobrems.

Tre av bilene gikk det mindre bra med, ettersom de meide ned objektene som skulle forestille fotgjengere. Ingen personer ble skadet i testen.

Også her hjemme erfarer vi store forskjeller i hvordan systemene kommuniserer med føreren, under våre ukentlige biltester. Ved flere tilfeller har også vi møtt på systemer som ikke har virket om de skulle.

Flere merker skuffer
Trist Den pinligste situasjonen er det Volvo som står for. Under presselanseringen av deres første fullverdige system for autobrems hadde de invitert et internasjonalt pressekorps til en seanse i Sverige. En bil skulle sendes i god fart mot baken på en trailer.

Tanken var at bilen skulle bremse automatisk og stoppe før traileren, men i stedet klinket den ubremset rett inn i hekken på den i høy fart – med et gedigent pressekorps tilstede.

I ettertid viste det seg at det var en naturlig årsak på testbilen, men skaden var allerede skjedd.

Rådet er derfor ganske enkelt. Kjøp gjerne biler med støttesystemer, men se på dem som det der er ment som - en ekstra sikkerhet og hjelp i nøden.
Saken ble opprinnelig publisert på Dinside Les her.

LYNRASK: I slike situasjoner tenker systemene lynraskt, som regel raskere enn mennesker.  Foto: Knut Moberg
LYNRASK: I slike situasjoner tenker systemene lynraskt, som regel raskere enn mennesker. Foto: Knut Moberg Vis mer
ØYET SOM SER: Med kamera eller laser i fronten, reagerer bilene raskere enn føreren.  Foto: Ford
ØYET SOM SER: Med kamera eller laser i fronten, reagerer bilene raskere enn føreren. Foto: Ford Vis mer