«Baby-piloten» Ryan er bare 19 år og skal fly for Ryanair

Blir trolig verdens yngste pilot på et passasjerfly.

BABY-PILOT: Ryan Irwin har hatt dilla på fly siden han var fem år. Nå er drømmen om et liv bak spakene gått i oppfyllelse. I februar gikk han ut med toppkarakterer fra prestisjetunge Oxford Aviation Academy, hvor han har studert i 18 måneder. Nå er han ansatt i Ryanair. Foto: MERCURY PRESS
BABY-PILOT: Ryan Irwin har hatt dilla på fly siden han var fem år. Nå er drømmen om et liv bak spakene gått i oppfyllelse. I februar gikk han ut med toppkarakterer fra prestisjetunge Oxford Aviation Academy, hvor han har studert i 18 måneder. Nå er han ansatt i Ryanair. Foto: MERCURY PRESSVis mer

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): Skulle du synes at fyren som åpner døra til cockpit ser lovlig ung ut neste gang du flyr, behøver det ikke være øynene dine det er noe galt med.

Ryan Irwin er ennå ikke fylt 20 år, men ferdig utdannet flyger.

19-åringen fra Merseyside utenfor Liverpool ser til og med yngre ut enn han er. Da nyheten om ansettelsen sprakk for noen dager siden døpte italiensk presse ham umiddelbart «baby-pilota».

UTSKJELT OG UTVALGT: Lavprisselskapet Ryanair høster ikke mange lovord, men var det flyselskapet purunge Ryan Irwin valgte. Han kunne også blitt pilot hos Jet2.com. Foto: JOHN T. PEDERSEN
UTSKJELT OG UTVALGT: Lavprisselskapet Ryanair høster ikke mange lovord, men var det flyselskapet purunge Ryan Irwin valgte. Han kunne også blitt pilot hos Jet2.com. Foto: JOHN T. PEDERSEN Vis mer

Tenåringen avsluttet flygerutdannelsen med glans i februar og fikk hele to jobbtilbud før han hadde tatt farvel med det prestisjetunge Oxford Aviation Academy, hvor han har studert i 18 måneder.

Ryan hadde regnet med å vente et par år på jobb. Istedet ble han av de yngste yrkespiloter i Storbritannia noensinne, ifølge Aftonbladet kanskje til og med verdens yngste trafikkpilot.

Hele Europa 19-åringen vil ha cockpit som kontor og fly passasjerer over hele Europa. Kanskje er det han som får deg til sol og varme på neste ferie.

Allerede i sommer blir det neppe. Ryan skal gjennom intern kursing hos sin nye arbeidsgiver før han kan sette seg bak spakene på en Boeing.

ELSKER FLY: Ryan Irwin holdt på med modellfly som liten. Nå er han klar for «the real thing». Skrapelodd slipper han heldigvis å selge. Foto: JOHN T. PEDERSEN
ELSKER FLY: Ryan Irwin holdt på med modellfly som liten. Nå er han klar for «the real thing». Skrapelodd slipper han heldigvis å selge. Foto: JOHN T. PEDERSEN Vis mer

Mens slavelønnkontrakter og arbeidsforhold diskuteres i det offentlige rom, tjener Ryanair gode penger. 

For det brutte regnskapsåret 2012/13 kunne selskapet melde om et overskudd på 569 millioner euro etter skatt. Antall flypassasjerer økte ifølge Travel News med fem prosent og havnet på 79,3 millioner i løpet av regnskapsåret, som sluttet 31. mars i år.

Guttedrøm Resultatene betyr at Ryan har valgt en trygg arbeidsplass i overskuelig framtid. Ansettelsen betyr også at en langvarig drøm går i oppfyllelse.

Helt siden Ryan var fem år har han drømt om å bli flyger. Som liten lekte han med modellfly og bønnfalt foreldrene om å ta ham med til Manchester for å se fly på flyplassen.

Ifølge Daily Mail er faren fornøyd med sønnens innsats, men unnslår ikke at reisen mot pilotdrømmen har vært lang, og ikke minst, dyr.

FLYR HØYT: Faren er stolt og 19 år gamle Ryan Irwin gleder seg til første tur bak spakene. Kanskje blir du en av passasjerene?
Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI
FLYR HØYT: Faren er stolt og 19 år gamle Ryan Irwin gleder seg til første tur bak spakene. Kanskje blir du en av passasjerene? Foto: KIRSTEN MARGRETHE BUZZI Vis mer

Flere av dem som har kommentert ansettelsen under engelske avisartikler trekker da også fram at pilotdrømmen bare er å glemme for dem som ikke har velstående foreldre i ryggen.

Ryan Irwin fikk også tilbud fra Jet2.com, men valgte altså utskjelte Ryanair. Om fornavnet har noe med saken å gjøre forteller historien ikke. Noen topplønn får han neppe.