Badet var så lite at de måtte sitte på do for å ta en dusj

Slik går du fram når ferien går i dass.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): - Jeg synes nordmenn på ferie er for snille. De bør klage mer, sier programleder Solveig Barstad i TV 2-programmet «Redd ferien min», til Dagbladet.

For andre år på rad reiser hun og et kamerateam denne sommeren rundt i fire uker, for å hjelpe nordmenn som ikke har fått ferien de har betalt for ved norske favoritter rundt Middelhavet.

- Ikke vær redd for å klage. Når du klager, vær blid og hyggelig, men bestemt. Viktigst av alt er du faktisk gir beskjed til reiseselskapet dersom det oppstår problemer, så arrangøren får en mulighet til å ordne opp, råder hun.

De aller fleste har en helt utmerket ferie og noen småting må du tåle, men om summen av småting blir stor skal du si ifra, mener forbrukerdronningen.

Klagevekst Det er Pakkereisenemnda som behandler klagesaker på pakkereiser i Norge. Ifølge årsberetningen fikk nemnda i fjor inn 351 klager fra skuffede nordmenn etter endt ferie.

FERIERETTIGHETER: Husk å gi beskjed til reiseselskapet om det oppstår problemer under ferien, råder Solveig Barstad. I fire uker denne sommeren reiser hun med TV 2-programmet «Redd ferien min» rundt til norske favoritter rundt middelhavet. Foto: TV 2
FERIERETTIGHETER: Husk å gi beskjed til reiseselskapet om det oppstår problemer under ferien, råder Solveig Barstad. I fire uker denne sommeren reiser hun med TV 2-programmet «Redd ferien min» rundt til norske favoritter rundt middelhavet. Foto: TV 2 Vis mer

Året før fikk de 278 klager.

34 prosent av klagene handlet om at reisen ikke var som lovet, en økning fra 19 prosent i 2010.

Totalt 16 prosent gjaldt hotellstandard - en nedgang fra 35 prosent året før, mens 33 prosent av klagene havnet i kategorien «annet» med blant annet feilbooking og generell misnøye.

Feriehjelp I serien reiser TV 2-teamet til Hellas, Tyrkia og Spania. I fjor hjalp de blant annet en guttegjeng som fikk et rom med så små senger at det ikke var plass til beina, mens badet var så lite at de måtte sitte på do for å ta en dusj.

- Vi var bare oppgitte. Vi samlet oss på et rom og vurderte å reise hjem med en gang, sier Manzi Axel Bjørnstad Rwabizambuca (19) til Dagbladet.

Han anslår at senga på hotellet i Alanya i Tyrkia var rundt 1,70 lang. Med andre ord ikke beregnet for de fleste norske kropper.

KORT SENG: Manzi Axel Bjørnstad Rwabizambuca anslår at senga på hotellet i Alanya i Tyrkia var rundt 1,70 lang. Foto: TV 2
KORT SENG: Manzi Axel Bjørnstad Rwabizambuca anslår at senga på hotellet i Alanya i Tyrkia var rundt 1,70 lang. Foto: TV 2 Vis mer

Selv fikk han et av rommene i første etasje, og bakgården var så guffen at guttene ikke turte ha vinduet oppe om natta.

- Og vi er ganske stor karer. Rommet var som en badstu, og vi våknet med vondt i ryggen, sier han.

Da det var fire dager igjen av ferien, og med hjelp fra TV-teamet, fikk de byttet hotell.

- Det var mye bedre, og akkurat som det vi først hadde forventa.

Kompensasjon Barstad opplever at norske reiseselskaper er flinke til å håndtere klager når ferierende kommer hjem til Norge.

- Men en kompensasjonen på et par tusenlapper er ikke så stor når ferien har gått med til å klage, sier hun.

DUSJ I DO: Badet var så lite at guttene måtte sitte på do for å ta en dusj. Foto: TV 2
DUSJ I DO: Badet var så lite at guttene måtte sitte på do for å ta en dusj. Foto: TV 2 Vis mer

I tillegg er jo også feriedagene brukt opp.

Alle reisearrangører er likevel ikke like flinke til å løse problemene som oppstår på reisemålet, mener Barstad. Ikke minst når trykket er som høyest i sommersesongen.

Til tross for det, dokumenter at du også har klaget til reisearrangøren mens du er på ferie, råder Barstad.

Uten dokumentasjon blir det ord mot ord, og klagen din forkastes når du kommer hjem uten at du får noen form for kompensasjon. Det holder altså ikke å bare klage i resepsjonen på hotellet.

Gir opp Et problem, særlig i høysesongen, er ifølge Barstad at du får et rom med dårlig standard uten mulighet til å bytte fordi hotellet tilsynelatende er fullt. Mange opplever da å bli en kasteball mellom hotellet og reisearrangøren, forteller hun:

- Mange gir opp, og det er de som klager mest som til slutt får hjelp, sier Barstad.

- Det ligger nok litt i oss. Vi har ikke lyst til å bruke ferien på å være sure og på å klage, utdyper hun.

Mange velger heller å gå på stranda, og tilbringer så lite tid som mulig på et skittent eller trangt hotellrom. Nå håper hun folk tar kontakt med TV-teamet.

- Det trenger ikke bare være på grunn av møkkete hoteller. Det kan være dårlige restauranter, for hva gjør du for eksempel om du blir syk ferien? sier Barstad.

Uønskede hoteller Etter fjorårets sesong av «Redd ferien min» har Ving gått grundig gjennom sine hoteller, forteller pressesjef Sophie Frisholm i en e-post til Dagbladet.

Etter hendelsen med guttegjengen i Alanya, avsluttet Ving kontrakten med dette hotellet.

- Vi ønsker ikke å ha slike hotell i vårt sortiment, skriver pressesjefen.

På de største reisemålene har charterselskapet egne ansatte med hovedoppgave er å kvalitetssikre at hotellstandarden er slik de beskriver i sin katalog og på nett.

- Målet er selvsagt at våre kunder er fornøyde, og at de får den ferien de forventer og har gledet seg til, skriver Frisholm.

Hun anbefaler deg å ta direkte kontakt med servicepersonalet på feriedestinasjonen med engang du har noe du ønsker å ta opp. Jo raskere de får informasjon om en hendelse, jo raskere har de muligheten til å finne en passende løsning.

Følger opp Kommunikasjonsdirektør i Star Tour Lena S. Petersson, sier til Dagbladet at det har var en glipp at Alanya-hotellet var i deres sortiment, og tok det derfor bort da Dagbladet tok kontakt. 

Star Tour følger kontinuerlig opp samtlige av sine hoteller gjennom skriftlig og muntlige tilbakemeldinger fra gjestene, i tillegg til at Star Tours egne medarbeidere er innom, forteller hun.

Summen av tilbakemeldingene avgjør om de fortsetter avtalen med hotellet eller ikke.

Se på stjernene De fleste nordmenn vil gjerne ha fire- og femstjernershoteller - og det er gjerne de yngre som velger lavere standard. Petersson understreker at du ikke kan ha femstjernersforventninger til et tostjernershotell.

Nordmenn reiser trygt og er godt sikret gjennom pakkereiseloven, mener kommunikasjonsdirektøren, som råder folk til å klage mer på stedet om det er noe de ikke er fornøyd med.

- Er du misfornøyd, kontakt reisearrangøren og ta det med en gang. Men vi har over en million reisende, og feil kan dessverre skje. Da gjør vi alt vi kan for å likevel sikre en fullverdig ferie, sier hun, og legger til:

- Husk at du er på ferie. Det er totalen som teller, og alt vil ikke være som det er her hjemme. Men har du for eksempel bestilt balkong eller havutsikt uten å få det, så må du si ifra, avslutter hun.

Her er flere eksperttipsene for en vellykket ferie.