Bak dette panseret finner du en super-elbil

Kjenner du igjen de klassiske formene fra 60-tallet?

KLASSISK I FORMEN: Men det er utenpå. Under panseret finner vi, i Renovos gjenskapning av en Shelby Cobra,en meget potent elektromotor. Og 0 til 100 gjør den raskere enn originalen.  Foto: RENOVO
KLASSISK I FORMEN: Men det er utenpå. Under panseret finner vi, i Renovos gjenskapning av en Shelby Cobra,en meget potent elektromotor. Og 0 til 100 gjør den raskere enn originalen. Foto: RENOVO Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dinside Synes du det er noe som virker kjent med designet har du rett. Kjennere vil nemlig øyeblikkelig kjenne igjen de klassiske formene til 1965-modellen av Shelby Cobra Daytona Coupe.

Sportsbilen med den voldsomme V8-motoren hadde suksess i verdensmesterskapet for sportsvogner i konkurranse med Ferrari i siste halvdel av 60-tallet. Den ble for øvrig "gjenopplivet" som autorisert replica i 2009 av Shelby Distribution.

Ingen motorlyd Men åpner man panseret på bilen vi ser her, åpenbarer det seg noe helt annet enn en brølende V8-motor. Renovo Coupe er nemlig en elbil med batteripakke og elektromotor.

Heldigvis er ytelsene den celebre forfaren verdig.

Dette er nemlig den raskeste elbilen på denne siden av Tesla Roadster med unntak av den hinsides kvikke (men fortsatt konseptbil), Rimac Concept One. Renovo slår til og med Tesla Roadster med en tid på 3,6 sekunder fra 0 til 100 - altså snakker vi om en supersportsbil. Elmotoren produserer "over" 500 hestekrefter. Men det er selvsagt det voldsomme dreiemomentet som imponerer: 1.360 newtonmeter! Da snakker vi om tall som selv verdensrekord-jager Hennessey ikke ville rødmet over.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer