EFFEKTIVT: Tidligere norgesmester Kirsten Marathon Melkevik gir deg favorittøvelsene sine i denne utgaven av Treningsskolen. Her løper hun en motbakke på skogsti. Foto: Paul Sigve Amundsen / Samfoto / NTB SCANPIX
EFFEKTIVT: Tidligere norgesmester Kirsten Marathon Melkevik gir deg favorittøvelsene sine i denne utgaven av Treningsskolen. Her løper hun en motbakke på skogsti. Foto: Paul Sigve Amundsen / Samfoto / NTB SCANPIXVis mer

Bakkeintervaller: - Øk kondis og styrke samtidig

Her er øktene du bør prøve.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Kirsten Marathon Melkeviks kjærlighet for motbakker har fått henne til topps i flere av motbakkeløpene i Norge. Her forteller hun effekten av å legge inn jevnlige bakkeøkter.

Hun startet ikke å løpe før etter de 30, men det tok ikke lang tid før hun løpte seg oppover på resultatlistene i både gateløp og på friidrettsbanen.

Bakkeøkter du bør prøve 1) Bakkeintervall: God oppvarming. Intervall: 1-2-3-4-4-3-2-1 minutter. Pause:  Halvparten av arbeidstiden. Jogg ned i 10 minutter.• Kommentar: Løp like under terskel. Du skal ikke bli stiv. Klarer du en serie til er det bare et pluss, men er det første bakkeøkten på lenge holder det med en serie. Denne økten hever kondisjonen din.2) Lang bakkesprint: God oppvarming 15 minutter løp. Bakkesprint: 5 x 150 meter hvor du starter på flat vei ca.40 meter. I det du løper inn i bakken korter du ned steget, øker frekvensen og bruker armene godt. Løp maksimalt av det du greier. Gå rolig tilbake i pausen. Jogg ned i 10 minutter.• Kommentar: Dette er super trening for stayerevnen og ikke minst styrker det bena.3) Kupert intervall: Finn en kupert lysløype der du kan løpe en runde på 2 til 3 minutter. Løp først en runde, deretter to runder, så tre runder. Gjenta en eller to ganger til etter eget nivå. Pause: Halvparten av arbeidstiden.

På samme tid ble motbakkeløping mer og mer populært. Også for Kirsten.   

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn