IKKE UTHVILT: Et urovekkende høyt antall norske piloter og kabinpersonale sier de føler at de ikke får nok hvile mellom arbeidsøktene. Norsk Pilotforening mener funnene er alarmerende. Foto: NTB Scanpix
IKKE UTHVILT: Et urovekkende høyt antall norske piloter og kabinpersonale sier de føler at de ikke får nok hvile mellom arbeidsøktene. Norsk Pilotforening mener funnene er alarmerende. Foto: NTB ScanpixVis mer

Bare 19 prosent av norske piloter mener de får nok hvile mellom arbeisøktene

- Alarmerende, sier Norsk Pilotforbund

Norsk pilotforbund er uroet over arbeidsmiljøundersøkelsen som viser at sju av ti piloter føler seg fysisk utmattet etter endt arbeidsperiode.

- Alarmklokkene bør ringe. Vi har advart myndighetene i lang tid om problemer i norsk og internasjonal luftfart, men blir ikke hørt.

- Det kan ikke være slik at det må en ulykke til før noe blir gjort, sier leder i Norsk Pilotforbund, Petter Førde.

2500 svar

Luftfartstilsynet offentliggjorde tirsdag resultatene av den første landsomfattende arbeidsmiljøundersøkelsen i sivil luftfart der mer enn 2500 piloter og kabinansatte har svart.

Til tross for strenge hvilebestemmelser er det bare 19 prosent av pilotene og 12 prosent av kabinbesetningen som sier at de daglig opplever at de får tilstrekkelig hvile og avkobling mellom arbeidsdagene. Gjennomsnittet for norske arbeidstakere er 71 prosent.

Går syke på jobb

Nesten fire av ti piloter og seks av ti kabinansatte opplyser at de har gått på jobb to eller flere ganger det siste året til tross for at de var så syke at de burde holdt seg hjemme.

- Dette resultatet er vi ikke fornøyd med, og det er ikke bra at piloter møter syke på jobb, sier sjeflege og leder for flymedisinsk seksjon i Luftfartstilsynet, Trond Erik Strand.

Luftfartstilsynet varsler at de vil be flyselskapene om å jobbe mer med systemer som skal hindre tretthet og utmattelse (fatigue) blant piloter og kabinansatte.

- Denne undersøkelsen sier ingenting om at prestasjonene går ned. Vi har heller ikke registrert flere uønskede hendelser eller ulykker knyttet til fatigue eller sykdom i denne sektoren de siste årene, sier Strand.

Likevel vil undersøkelsen bli fulgt opp med spissede tilsyn og tiltak, varsler tilsynet.

- Bortforklarer

Pilotforeningen opplever på sin side at tilsynet forsøker å bortforklare mange av funnene i rapporten. Petter Førde mener strakstiltak er nødvendige for å bøte på problemene rapporten avdekker. Pilotforeningen peker på at 27 prosent av de ansatte i store flyselskaper opplever at nærmeste administrative leder sjelden eller aldri forsøker å løse problemer som blir rapportert i avviksrapporter.

- Det er i de store selskapene vi ser at en høy prosentandel rapporterer at det er dårlige forhold mellom ansatte og ledelse, påpeker Førde.

NTB.