Bare hell kokende vann oppi, vent noen minutter og vips er maten klar

Lettvint? Ja, men det metter dårlig.

LETTVINT: Hell kokende vann i begeret, vent noen minutter, og vips, så har du et lite måltid. Men la det bli innimellom, det er nemlig ikke så mye annet enn kalorier, salt, kjappe karbohydrater og litt fett i disse rettene.  Foto: ERIK HELGENESET
LETTVINT: Hell kokende vann i begeret, vent noen minutter, og vips, så har du et lite måltid. Men la det bli innimellom, det er nemlig ikke så mye annet enn kalorier, salt, kjappe karbohydrater og litt fett i disse rettene. Foto: ERIK HELGENESETVis mer

(Bramat.no): Det har etter hvert kommet flere typer rett-i-koppen-måltider i butikkhyllene.

Da snakker vi ikke om rett-i-koppen-suppene, men nudler, pasta og potetmos som selges i små beger. Hell kokende vann i begeret, vent noen minutter, og vips, har du et lite måltid.

Det er mye bra med dette konseptet, ikke minst at det er enkelt.

Og mange liker denne maten, ikke minst barna.

Greit en gang iblant I en travel hverdag, der det kanskje ikke er tid til skikkelig middag mellom skole og fotballtrening, er det helt greit å gi barna en av disse rettene innimellom. Men, la det bli innimellom.

Det er nemlig ikke så mye annet enn kalorier, salt, kjappe karbohydrater, og litt fett i disse rettene.

Mange av dem inneholder dessuten palmeolje, som ingen av oss bør spise for mye av.

Lite fiber og grønnsaker I tillegg til at mange av disse rettene inneholder ingredienser de fleste gjerne bør kutte ned på, inneholder de lite av det vi gjerne bør spise mer av.

Velger du en rett-i-koppen framfor en matpakke med grovt brød, eller istedenfor en middag med både grønnsaker og fisk/kjøtt/kylling, får du i deg mye mindre fiber, protein, vitaminer og mineraler.

Det er selvfølgelig greit en gang iblant, men ikke altfor ofte.

Kalorier som metter dårlig Noen av disse rettene inneholder like mye kalorier som en liten middag. Problemet er bare at de metter mye dårligere, fordi de inneholder mye raske karbohydrater og lite fiber og protein.

Problemet med dette er at man veldig lett kan hive i seg en av disse rettene i tillegg til alt det andre man spiser, ikke istedenfor.

Da kan resultatet være at kaloriinntaket blir for høyt.

Verdt å tenke på både når det gjelder barn og voksne.

Dette har vi testet I denne testen har vi sammenliknet et utvalg rett-i-koppen-retter som er tilgjengelig i de største matvarekjedene.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av protein, mettet fett, karbohydrater, salt og fiber. Mengden protein og fiber trekker opp, mens innholdet av karbohydrater, mettet fett og salt trekker ned.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best.

I testen er produktene rangert fra terningkast 1 til 4. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 4 og det dårligste terningkast 1.

Et produkt som får terningkast 1 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 1, er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Slik er testen utført Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat.

Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker. Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold, dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdatert forpakningen.

Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til, og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater Rett i koppen, marokkansk couscous Greit med protein i forhold til de andre, men vær klar over at denne inneholder like mye kalorier som en liten middag. Karakter: Produsent: Toro Rett i koppen, potet med kjøtt og gressløk Et greit lite måltid som ikke inneholder for mye salt og mettet fett. Karakter: Produsent: Toro Rett i koppen, pasta bolognese Mer fiber enn de andre, og greit med protein. Karakter: Produsent: Toro Rett i koppen, pasta di Parma Litt mer mettet fett enn de andre. Karakter: Produsent: Toro Rask pasta med tomatsaus Midt på treet når det kommer til karbohydrater og salt. Karakter: Produsent: Delish Rett i koppen, pasta meksikansk tomat Nokså karbohydratrik. Karakter: Produsent: Toro Rask pasta med kyllingsmak Litt mye salt. Karakter: Produsent: Delish Mr Lee nudler med kjøttsmak Relativt mye salt. Karakter: Produsent: Toro Rieber & Søn ASA Mr Lee nudler med kyllingsmak Relativt mye salt Karakter: Produsent: Toro Rieber & Søn ASA Mr Lee, tom for fett, hot pepper smak Fordi denne er så stor, gir en porsjon mye salt og raske karbohydrater. Karakter: Produsent: Toro Rieber & Søn ASA Mr Lee, tom for fett. Full av kyllingsmak Størrelsen gjør at det blir mye salt og raske karbohydrater hvis du velger denne. Karakter: Produsent: Toro Rieber & Søn ASA Rask potetmos med bacon Mye mettet fett i forhold til de andre. Karakter: Produsent: Delish Rask pasta med ostesaus Mye salt. Karakter: Produsent: Delish Les mer på Bramat.no:
Fett til steking
Kaffe før og etter trening?
Spis poteten med skallet på!