NY UNDERSØKELSE OM SUKKER: Foreldre gir sine søte små for mye søtt. Foto: Colourbox
NY UNDERSØKELSE OM SUKKER: Foreldre gir sine søte små for mye søtt. Foto: ColourboxVis mer

Barn får i seg 33 sukkerbiter daglig!

Ny sjokkrapport

Mammanett.no: En nylig publisert undersøkelse viser at europeiske barn får i seg nærmere 100 gram sukker daglig. Dette tilsvarer hele 33 sukkerbiter, eller mer enn en liter brus per dag.

Undersøkelsen ble foretatt blant 9000 barn i alderen 2-9 år. Ingen norske barn deltok, men i løpet av en periode på to år undersøkte man barn i Sverige, Belgia, Tyskland, Estland, Ungarn, Spania, Italia og Kypros.

Alt for høyt Resultatene viser at disse barna ikke hadde et tilfredstillende kosthold. I kostholdet utgjorde sukker i snitt en fjerdedel av energien de får fra mat. Verst var resultatene fra Tyskland, hvor barna fikk 30 prosent av energien fra sukker.

I vårt naboland Sverige lå resultatet på 22 prosent.

I følge professor i ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo, Christian A. Drevon, er det sannsynlig at norske barn ikke er særlig annerledes enn svenske.

- Brus er det som betyr mest for sukkerinntaket i Norge. Selv om inntaket av sukkerholdig brus har blitt mindre, er vi fortsatt blant dem som drikker mest brus i verden. Vi spiser dessuten mye godteri, sier han til Forskning.no

LES OGSÅ: Slik lærer du barna å like grønnsaker
Sukker er også bra Undersøkelsen skiller imidlertid ikke mellom tilsatt sukker, melkesukker og fruktsukker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Frukt er en kilde til sukker, men frukt er også godt for helsa, sier ernæringsfysiolog Helen Christoffersen.

- Melkesukker og sukker fra frukt og bær følges naturlig av vitaminer og mineraler i matvaren og er ikke tomme kalorier. Med mindre man inntar store mengder av disse matvarene, er det ikke grunn til å begrense inntaket.

- Melkesukker er gun­stig da det fordøyes langsomt og bidrar til stabilt blodsukker og mer langvarig mett­hetsfølelse, sier hun.

LES OGSÅ: Kan babyer bli for tykke?
Begrense inntak tilsatt sukker Det er produkter med tilsatt sukker foreldre bør være oppmerksom på. Norske helsemyndigheter anbefaler at tilsatt sukker ikke bør utgjøre mer enn 10 prosent av energiinntaket.

- Kutt ned på tilsatt sukker og ikke frukt. Tilsatt sukker i andre matvarer og brus kan være skadelig i store mengder, sier Christoffersen.

helen christoffersenFORSKJELLIGE TYPER SUKKER: - Foreldre bør unngå å gi barna sine for mye tilstatt sukker og kunstig søtningsstoff, sier ernæringsfysiolog Helen Christoffersen. Foto: Privat

Typiske sukkerholdige matvarer i denne sammenhengen, er alt av hel- og halvfabrikata.

- Sukker er smaksforsterker og brukes i de fleste bearbeidede matprodukter og drikkevarer, inkludert ferdige middager og frokostblandinger, sier hun.

God utvikling i Norge Christoffersen viser for øvrig til Kostholdsundersøkelsen Småbarnkost fra 2007 som forteller at for Norge er utviklingen med henhold til brus på riktig vei.

En gjennomsnittlig toåring drikker nå 0,6 dl søt drikke per dag mot 1,9 dl i 1999.

FORSKJELLIGE TYPER SUKKER: - Foreldre bør unngå å gi barna sine for mye tilstatt sukker og kunstig søtningsstoff, sier ernæringsfysiolog Helen Christoffersen. Foto: Privat
FORSKJELLIGE TYPER SUKKER: - Foreldre bør unngå å gi barna sine for mye tilstatt sukker og kunstig søtningsstoff, sier ernæringsfysiolog Helen Christoffersen. Foto: Privat Vis mer

- Helsedirektoratet anbefaler at maksimalt ti prosent av energien skal komme fra tilsatt sukker, og 84 prosent av toåringene er nå innenfor denne anbefalingen (45 prosent i 1999). Gjennomsnittstoåringen får nå cirka 7 prosent av energien fra tilsatt sukker.

- Sukkerinntaket er nå betydelig redusert og de fleste toåringene får ikke i seg mer sukker enn anbefalt, forteller Christoffersen.

LES OGSÅ: 5 matvarer barn elsker å hate, men bør spise

Unngå søtningsstoff Foreldre som ønsker gode sukkeralternativer til barna sine, bør ikke velge produkter som er tilsatt kunstig søtningsstoff.

- Mattilsynet fraråder å gi barn under tre år kunstig søtstoff. Dette fordi de har lav kroppsvekt og derfor når raskt opp til Mattilsynets fastsatte øvre grenseverdier for kunstig søtning, sier ernæringsfysiologen.

Som et bedre alternativ, nevner hun frukt i alle former. - Gi dem heller frukt og grønnsaker med hjemmelaget dip. Det er mye søt frukt som kan gis i stedet for godterier.

Saken er tidligere publisert på Mammanett.no

LES OGSÅ: Når barnet ikke vil spise
5 matvarer barn elsker å hate
Barn og ernæring
10 råd om babymat