VIKTIG NYTELSE: Mangel på solskinnsvitaminet kan blant annet gjøre deg uopplagt. Foto: Colourbox
VIKTIG NYTELSE: Mangel på solskinnsvitaminet kan blant annet gjøre deg uopplagt. Foto: ColourboxVis mer

Bedre helse på 15 minutter

Nyt sola mens du kan, og dropp solkremen det første kvarteret.

(Dagbladet God torsdag):
- At D-vitamin er bra for skjelettet, har man visst lenge. Forholdsvis nytt er at vitaminet trengs for nesten alle kroppens celler og organer, blant annet brystet, magen og tarmkanalen og hjerte- og karsystemet, sier dosent Johan Malm ved svenske Lunds Universitet.

Ny forskning Ifølge den nye danske undersøkelsen «The relation between sunscreen layer thickness and vitamin D production after UVB exposure» kan solkrem helt ned til solfaktor åtte blokkere for kroppens D-vitaminproduksjon.

Studien ble publisert i British Journal of Dermatology i mai.

Her smurte personer inndelt i fire grupper huden med solfaktor åtte, med varierende tykkelse.

Solfaktor blokkerer De som smurte på et lag så tykt som Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler, blokkerte D-vitaminprosessen helt.

Forskerne anbefaler derfor at WHO revurderer rådene sine.

- Dette er veldig interessant. Vi vet fra før at solfaktor 15 blokkerer kroppens D-vitaminproduksjon, sier Zoya Lagunova, som leverte sin doktorgrad om D-vitamin, overvekt og kreft ved Universitetet i Oslo i mars.

Beskytt deg Men dette betyr selvsagt ikke at du skal droppe solkremen i sommer.

- Blir du solbrent har du på en måte ødelagt den gode effekten. Derfor anbefaler man vanligvis å få sol på kroppen i 15 minutter, og så ta på solfaktor for å beskytte seg, sier Lagunova.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Behov for mer Ifølge Lagunovas doktorgradsstudie har 10-15 prosent av etniske nordmenn D-vitaminmangel, men tallet kan være så høyt som 50 prosent i vinterhalvåret.

Her til lands anbefaler Helsedirektoratet at de fleste får i seg 7,5 mikrogram D-vitamin daglig. Det tilsvarer 300 internasjonale enheter. Tallet er noe høyere for spesielle grupper.

- Jeg synes det er for lite. Det interessante er hvor mye D-vitamin man trenger for å få en tilstrekkelig konsentrasjon i blodet. De fleste trenger 1000 internasjonale enheter per dag, mange mer, mener Malm.

Få sol på kroppen - Nå om sommeren er ikke dette noe problem. Er du ute i t-skjorte, får du flere en 1000 internasjonale enheter nå, fordi kroppen lager sitt eget D-vitamin. Da holder det å være ute uten altfor mye klær på et par dager i uka, sier Malm.

Malm har blant annet forsket på sammenhengen mellom D-vitaminmangel og prostatakreft.

Han forklarer at flere studier har vist koblinger mellom kreft og sol.

- Hovedkonklusjonen er at det ser ut til å være en sammenheng mellom kreftdødelighet og soleksponering. Det gjelder spesielt brystkreft og tykktarmskreft, samt prostatakreft. Jo mer sol man får, jo større beskyttelse. Men det er viktig å understreke at D-vitaminmangel ikke er årsaken til kreft, men ser ut til å kunne bidra til det, sier han.

Få symptomer - Det er få symptomer på D-vitaminmangel. Fatigue, osteoporose og engelsk syke er noen, sier Lagunova.

- Mange har D-vitaminmangel vinter etter vinter uten å vite det. Har man det i mange år, kan det gi økt risiko for kreft, sier Malm.

Denne artikkelen ble først publisert i Dagbladets magasin God torsdag 14. juni 2012.