RIMELIGERE Å DRA HIT: Savner du sol og varme, så er kanskje Thailand stedet å dra. Etter at lavprisselskapet Norwegian åpnet ruta fra Oslo til Bangkok i Thailand, har prisene for flybilletter med andre flyselskaper også blitt betydelig rimeligere. Foto: KIRSTEN M. BUZZI
RIMELIGERE Å DRA HIT: Savner du sol og varme, så er kanskje Thailand stedet å dra. Etter at lavprisselskapet Norwegian åpnet ruta fra Oslo til Bangkok i Thailand, har prisene for flybilletter med andre flyselskaper også blitt betydelig rimeligere. Foto: KIRSTEN M. BUZZIVis mer

Beinhard konkurranse presser flypriser til bunns

Hele 25 prosent rimeligere fly til Bangkok i år enn i fjor.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): -Flymarkedet har vært konkurransepreget lenge, noe som har presset prisene ned. Men Norwegian bidrar til å intensivere denne konkurransen med low-cost langdistansereiser, noe som presser prisene ytterligere ned, sier administrerende direktør i Travelmarket.com, Ole Stouby.

Hver fjerde uke lager de en flyprisindeks. Nå som Norwegian tilbyr rimelige flybilletter til andre kontinenter, ser konkurrentene seg nødt til å senke prisene.

En tur/retur-reise med Turkish Airlines fra Oslo til Bangkok kostet i uke ti i fjor 5 845 kroner. Uke ti i år er den samme turen 25 prosent rimeligere. Tilsvarende sammenlikning med andre ruter, viser at det er 17 prosent rimeligere å reise til New York, og 22 prosent rimeligere å ta en tur til Los Angeles.

Flere langdistanseruter - Det er en tøff konkurranse mellom flyselskapene, så jeg tror at over tid vil prisene presses enda mer ned, sier Stouby.

- PRISENE SYNKER: Ole Stouby, administrerende direktør i Travelmarket.com forteller at prisene i flymarkedet presses stadig ned. Foto: TRAVELMARKET
- PRISENE SYNKER: Ole Stouby, administrerende direktør i Travelmarket.com forteller at prisene i flymarkedet presses stadig ned. Foto: TRAVELMARKET Vis mer

De tre Dreamlinerne som Norwegian allerede har, vil i løpet av det neste halvåret få selskap av fire Dreamlinere til. Disse skal inn på ruter som Norwegian allerede har lansert, til Fort Lauderdale i Florida, Los Angeles, San Francisco og Orlando.

- Det har altfor lenge vært kunstig dyrt å fly langt. Vårt mål er det samme på langrutene som på kortrutene: Alle skal ha råd til å fly, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerikanere til Norge Han mener at satsingen deres betyr større valgfrihet, lavere priser og kortere reisetid for reisende.

- Vårt rutetilbud betyr at det aldri har vært så mange muligheter for nordmenn til å reise direkte og billig til andre verdensdeler som nå. Det gir dessuten amerikanerne et direktetilbud til Skandinavia, som de aldri har hatt tidligere, sier han.

Norwegian ser at mange amerikanere benytter seg av direkteruta fra New York til Oslo. De forventer at også flygningene fra Fort Lauderdale, Los Angeles, San Francisco og Orlando vil øke antall amerikanere som legger ferien sin til Norge.

FLERE RUTER: Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, forteller at Norwegian vil få flere langdistanseruter i løpet av 2014. Foto: NORWEGIAN
FLERE RUTER: Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, forteller at Norwegian vil få flere langdistanseruter i løpet av 2014. Foto: NORWEGIAN Vis mer

- Vi er svært godt fornøyd med etterspørselen så langt. Vi har ofte hatt så godt som fulle fly, og vi ser nå også i lavsesong at mange ønsker å benytte seg av våre direktefly til USA og Thailand, sier Sandaker-Nielsen.

Positiv utvikling Forbrukerrådet har merket seg at reisende i verden har opplevd en revolusjon innen flymarkedet de siste årene, med gode priser til stadig nye reisemål.

- Med Norwegians inntog i det interkontinentale markedet, har også nordmenn fått være med i denne priskonkurransen. Vi ønsker derfor Norwegians langdistanseflygninger velkommen, og det er hyggelig at prisene går ned på grunn av konkurranse, sier Randi R. S. Flesland, som er administrerende direktør i Forbrukerrådet.

Hun forteller at de har sagt til Norwegian at de ikke skal skyve problemene med Dreamlinerflyene over på forbrukerne, og håper at de nye flyene vil hjelpe til på å redusere forsinkelsene.

- Forbrukeren har stor tillit til Norwegian. Selskapet har gjort et vesentlig bidrag til økt konkurranse. Dette har ført til flere og bedre tilbud, og lavere priser i Norge så vel som til utlandet. Norwegian må ikke misbruke tilliten de har fått ved å la forbrukerne i stikken ved tekniske problemer med de nye flyene, sier Flesland.

POSITIV: Randi R. S. Flesland, administrerende direktør i Forbrukerrådet, mener at økt konkurranse er positivt, men at Norwegian ikke må misbruke forbrukernes tillit til dem. Foto: FORBRUKERRÅDET
POSITIV: Randi R. S. Flesland, administrerende direktør i Forbrukerrådet, mener at økt konkurranse er positivt, men at Norwegian ikke må misbruke forbrukernes tillit til dem. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer