Bensin eller diesel? Dette velger du

Vi har sammenliknet ti modeller som fins i begge utgaver.

GJERRIGST: Honda med diesel er den gjerrigste bilen vi noensinne har testet. I tillegg er ytelsene gode, så valget er enkelt. Alle foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
GJERRIGST: Honda med diesel er den gjerrigste bilen vi noensinne har testet. I tillegg er ytelsene gode, så valget er enkelt. Alle foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonenVis mer

• Flere bilsaker på db.no/bil.

FORSKJELLER: Uansett karosseriforskjell er Mercedes C180 bensin klart kvikkere - dieselbilen er ikke sprek. Alle foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
FORSKJELLER: Uansett karosseriforskjell er Mercedes C180 bensin klart kvikkere - dieselbilen er ikke sprek. Alle foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Så seint som i 2011 var mer enn tre av fire nye biler drevet av diesel.

ENKELT VALG: Bensinversjonen av Hyundai i40 er dyrere enn dieselen og forbruker mer. Alle foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
ENKELT VALG: Bensinversjonen av Hyundai i40 er dyrere enn dieselen og forbruker mer. Alle foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Til og med juni i år er dieselandelen sunket til 54,6 prosent, viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Hybridbilene har en markedsandel på seks prosent, mens elbilenes andel er på 3,4 prosent blant personbilene.

Anders G. Hovde, som er TNS Gallups ekspert på nybilmarkedet, mener flere forhold ligger bak bensinbilenes kraftige vekst.
  Nye bensinmotorer - Bilkundene har fått med seg politiske signaler, både skremselspropagandaen mot dieselbiler i storbyene vinterstid og den langt mer moderate omleggingen i avgiftene i bensinbilenes favør. Dessuten selges det flere biler i bilklasser der bensinmotor fra før har stått sterkt, sier Hovde.

- Våre undersøkelser viser at drivstofføkonomi ikke er avgjørende, men at de som legger vekt på miljøvennlighet, i større grad velger bensin, forteller han.

HELST DIESEL: Skal du ha Subaru XV med automatgir, må du velge bensin, dieselversjonen fås ikke med automat. Men vi velger diesel, som gir mer kraft og best akselerasjon. Alle foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
HELST DIESEL: Skal du ha Subaru XV med automatgir, må du velge bensin, dieselversjonen fås ikke med automat. Men vi velger diesel, som gir mer kraft og best akselerasjon. Alle foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

Fagredaktør Terje Bjørnsen i Vi Menn Bil Top Gear trekker fram et moment til som kan passe inn i bildet.

SUV: Mazda CX-5 er Norges nest mest solgte bil. De fleste velger diesel, og det gjør vi også. Foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
SUV: Mazda CX-5 er Norges nest mest solgte bil. De fleste velger diesel, og det gjør vi også. Foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

- I løpet av noen få år har det kommet en flom av nye bensinmotorer som passer godt inn i populære bilmodeller i Norge. I all hovedsak er det snakk om turbomotorer med lavt sylindervolum, en trend som kalles downsizing. Med downsizing er det mulig å lage motorer som bruker mindre drivstoff, men som i stor grad har bedre ytelser enn den forrige generasjonen av bensinmotorer uten turbo, sier Bjørnsen.

Varierer mellom merker Blant de utvalgte bilene i denne artikkelen har de fleste bensinbiler moderne turbomotor, mens andre har konvensjonell bensinmotor uten turbo.

OGSÅ GJERRIG: Renault Clio med diesel er en veldig sparsommelig bil. Foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen
OGSÅ GJERRIG: Renault Clio med diesel er en veldig sparsommelig bil. Foto: EGIL NORDLIEN, HM-foto og VI MENN BIL TOP GEAR-redaksjonen Vis mer

- Slik vi vurderer dette, kan man på generell basis ikke slå fast at «nå er bensin best», eller omvendt, sier fagredaktør Bjørnsen.

GOLFSTRØM: Golf med diesel eller bensin? Vi velger bensin. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR
GOLFSTRØM: Golf med diesel eller bensin? Vi velger bensin. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR Vis mer

- Dette kan variere fra merke til merke og fra modell til modell. Ett merke kan ha en topp moderne dieselmotor, men mangle en like moderne bensinmotor til en bestemt modell. For andre kan det være stikk motsatt. Vi oppfordrer nybilkunder til å prøve alle aktuelle utgaver og gjøre seg opp sin egen mening basert på hva bilen skal brukes til, sier han.

Slik leser du tabellene Vi har plukket ut ti modellpar som finnes i bensin- og dieselutgave. Alle bilene har gjennomgått Vi Menn Bil Top Gears testprosedyrer, som blant annet omfatter måling av forbruk i en fast testrunde på 20 mil, måling av støynivå og akselerasjonstester.

LANGKJØRING: Kjører du mye med bilen, anbefaler vi Skoda Superb med diesel. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR
LANGKJØRING: Kjører du mye med bilen, anbefaler vi Skoda Superb med diesel. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR Vis mer

Biler med manuelt gir er i tabellene oppgitt med akselerasjonsmåling i 60-100 km/t i tredjegir og femtegir.

KOMMER AN PÅ KJØRESTILEN: Vi ville valgt Ford Focus med liten bensinturbo dersom formålet er mye småkjøring. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR
KOMMER AN PÅ KJØRESTILEN: Vi ville valgt Ford Focus med liten bensinturbo dersom formålet er mye småkjøring. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR Vis mer

Tredjegirmålingen viser maksimal akselerasjon, for eksempel til bruk under forbikjøring. Målingen for femtegir gir en pekepinn om dragkraft og behov for girskift ved normal kjøring.

NEI TIL TRAKTORLYD: BMWs dieselmotor bruker mindre, men støyer langt mer enn bensinmotoren, som også er raskere. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR-REDAKSJONEN
NEI TIL TRAKTORLYD: BMWs dieselmotor bruker mindre, men støyer langt mer enn bensinmotoren, som også er raskere. Foto: VI MENN BIL TOP GEAR-REDAKSJONEN Vis mer

Biler med automatgir er målt ved kickdown, altså full gass i automatmodus. Der det er angitt, er de også målt med girkassen låst i tredje- og femtegir.

Så langt det er mulig, har vi valgt modeller der bilene i hvert par ligger nær hverandre i pris. Alle priser er hentet fra OFVs lister (juni 2013). Oppgitt pris i hvert av parene er for samme utstyrsgrad.