GENTEST:
Både bestemoren,
foreldrene
og
broren til
Bente har
hatt kreft. Da
Bente ble
syk, fikk hun
tilbud om å ta
en gentest. Foto: Ellen Johanne Jarli
GENTEST: Både bestemoren, foreldrene og broren til Bente har hatt kreft. Da Bente ble syk, fikk hun tilbud om å ta en gentest. Foto: Ellen Johanne JarliVis mer

Bente (54) fikk tarmkreft. - Jeg tenkte «nå er det min tur»

Tarmkreft rammer stadig flere, og forskerne forsøker å finne ut hvorfor nordmenn topper statistikkene på verdensbasis. Men det positive er at sjansen for å overleve også er større her hjemme.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

- Jeg har flere ganger tenkt at jeg skulle ønske jeg hadde en annen kreftsykdom, sier Bente Myhrhagen (54) fra Mandal.

Spørsmålene hun kan få, når noen hører at hun har tarmkreft, er ofte veldig private, og kan handle om alt fra kostholdsvaner til avføring. Dessuten vil de vite hvordan hun merket at noe var galt.

- Jeg tror mange er redde for å få denne sykdommen. Kanskje har de selv fått plager, og lurer på om de bør gå til legen, sier Bente.

Symptomene hun fikk vinteren 2016 var som hentet ut av en legehåndbok: Blod på papiret etter at hun hadde vært på toalettet, en følelse av at det var vanskelig å få tømt seg helt og dessuten endret lukt på avføringen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

• Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn