Du leser nå Dagbladet Pluss

Bente (62) lever med alzheimer. - Jeg har fortsatt et godt liv

Da Bente fikk alzheimer-diagnosen, trodde hun livet var over. Nå har hun lært seg å leve med den, og å sette pris på hver dag.

BLID: Bente har beholdt
sitt lyse sinn, og gode
humør, til tross for at hun har alzheimer. - Jeg tilpasser meg
livet slik det ble, sier hun. Foto: Anders Bergersen
BLID: Bente har beholdt sitt lyse sinn, og gode humør, til tross for at hun har alzheimer. - Jeg tilpasser meg livet slik det ble, sier hun. Foto: Anders BergersenVis mer

Bente Erlien (62) var bare 53 år gammel da hun begynte å utvikle alzheimer.

- Jeg bekymrer meg ikke for framtiden, men lever her og nå, sier Bente.

Hun vil fortelle sin historie for å avmystifisere noen fordommer og vise at man kan ha et godt liv med demenssykdommen alzheimer.

Siden mars i fjor har hun bodd i Nordre Aker bydels nybygde Seniorhus på Tåsen i Oslo, bare et steinkast unna leiligheten hun flyttet fra. Seniorhuset er tilpasset mennesker som fortsatt kan klare seg selv, men som har behov for litt bistand.

For broren Gisle Erlien (65) og kona Randi Kveine (64) var det en lettelse da Bente fikk plass.

- Da kunne vi senke skuldrene og slappe mer av. Her vet vi at hun har det bra i trygge rammer. Før hun kom hit var vi konstant redde for alt som kunne skje.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

Du er nå inne på en Dagbladet Pluss-artikkel. Den kan du få tilgang til med et abonnement på Dagbladet Pluss.

Dagbladet Pluss er enda mer av virkeligheten. Redaksjonen vår jobber hver dag for å gi deg kvalitetsartikler du bare må lese. Vi har satt dagsorden i over 150 år og er stolte av den prisbelønte journalistikken vår. Med et Dagbladet Pluss-abonnement får du både ferske premium artikler hver dag og tilgang til hele arkivet vårt. Det vil si alle avisene helt tilbake til 1869! Les Dagbladet Pluss på alle plattformer - både desktop, mobil og tablet - når du vil, hvor du vil.

6 MÅNEDER*

UT ÅRET

60 kr

(0,33 kr per dag)

KJØP 6 MÅNEDER*

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

6 MÅNEDER* 60 kr per 6 måneder. 0,33 kr per dag.

*Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper (449 kr/6 månader) , men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

1 MÅNED*

PRØVEPERIODE

1 kr

(0,03 kr per dag)

KJØP 1 MÅNED*

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

1 MÅNED* 1 kr per 1 måned. 0,03 kr per dag.

*Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper (99 kr/måned) , men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

1 UKE

55 kr

(7,86 kr per dag)

KJØP 1 UKE

KJØP NÅ
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

1 UKE 55 kr per uke. 7,86 kr per dag.

Alle abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

3 MÅNEDER

249 kr

(2,76 kr per dag)

KJØP 3 MÅNEDER

Kjøp nå
Du har valgt:

Dagbladet Pluss

3 MÅNEDER 249 kr per 3 måneder. 2,76 kr per dag.

Abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

• *Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris etter tilbudsperioden (449,-/6 måneder; 99,-/måned)
  • Abonnement fornyes automatisk til ordinær pris når perioden utløper, men det er ingen bindingstid. Du kan si opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.