Bergensbryggeriet 7 Fjell har gått fra null til ti millioner i omsetning på ett år

De fleste bryggeriene i Norge er etablert de siste fem åra.

• Flere reisesaker på db.no/reise.

(Dagbladet): I et anonymt fabrikklokale på Bønes en kort kjøretur fra Bergen sentrum ligger 7 Fjell.

Med kaffekongen Herman Friele som største eier, har bryggeriet siden oppstarten i 2014 gått fra null til netto omsetning på 10 millioner i fjor.

De utvider lokalene og ansetter folk, har landsdekkende distribusjon og eksporterer til blant annet Russland og Italia.
 
Satset vidt og bredt Majoriteten av de rundt 120 bryggeriene i Norge er etablert de siste fem åra.

Men der de fleste nykommere starter i det små og bygger seg opp gradvis, satset 7 Fjell bredt og vidt fra første stund.

HODET FULLT AV TANKER: For Gahr Smith-Gahrsen, Bobby Hall og Jens Eikeset er øl både jobb og lidenskap. Foto: TORMOD HALLERAKER
RÅVARER: Stabler med sekker med malt av forskjellige typer klare til bruk. Foto: TORMOD HALLERAKER
ØLHUNDER: Bobby Hall, Jens Eikeset og Gahr Smith-Gahrsen blant øltankene på 7 Fjell bryggeri. Med flere nye tanker vil de i 2016 øke kapasiteten til opp mot 1 million liter i året. Foto: TORMOD HALLERAKER
STÅLKONTROLL: Innholdet på disse tankene har skaffet 7 Fjell mange tilhengere. Spesielt i Bergen er ølsorter med navn som Kjuagutt og Fløien populære. Foto: TORMOD HALLERAKER
ØLHANSKER: Tapperiansvarlig Bobby Hall og de andre på 7 Fjell må være ekstra nøye med renholdet. Foto: TORMOD HALLERAKER
TIPPETUE: Et knippe flasker i den delen av produksjonslokalet der ølet tappes. 7 Fjell er blant annet inspirert av engelske øltradisjoner. Foto: TORMOD HALLERAKER
KRAFTIG KOST: Hestebiff med potetsalat passer godt til et søtlig, maltdrevet øl. Foto: TORMOD HALLERAKER

Hittil har de produsert 26 ulike øltyper. Nå dobles kapasiteten til en million liter i året.

- Den moderne ølrevolusjonen har kommet utenfra og bredt om seg i Norge. En av grunnene til at håndverksøl har blitt så populært, er fokuset på lokal og kortreist mat, mener daglig leder Jens Eikeset.

Åpent bryggeri Denne fredagen er han travelt opptatt med å forberede åpent bryggeri. En gang i måneden rigges det til tappetårn mellom de enorme gjæringstankene i underetasjen.

Menyen komponeres i samarbeid med et av Bergens spisesteder.

- Øl passer vel så godt til mat som vin. Vi har hele tiden vært opptatt av å matche øl og mat, der ølet kommer først. Noen ganger er det omvendt - det mørke ølet Vinter ble skapt spesielt med tanke på pinnekjøtt, sier bryggerimester Gahr Smith-Gahrsen.
 
Øl og mat hånd i hånd Han er flere ganger norgesmester i hjemmebrygging og en av forfatterne av boka «Den norske ølrevolusjonen».

- Den økende ølinteressen er påvirket av inntrykkene vi tar med oss fra utenlandsreiser. Dessuten går øl og mat mer hånd i hånd enn før, sier Jørn Tore Persen i Ølakademiet.

ØLHANSKER: Tapperiansvarlig Bobby Hall og de andre på 7 Fjell må være ekstra nøye med renholdet. Foto: TORMOD HALLERAKER
ØLHANSKER: Tapperiansvarlig Bobby Hall og de andre på 7 Fjell må være ekstra nøye med renholdet. Foto: TORMOD HALLERAKER Vis mer

Han mener 7 Fjell har gjort mye riktig.

- De har folk med ekspertise og solid erfaring. Og så har de truffet et publikum som er særdeles opptatt av øl.

Oppskrift på etiketten Samtlige av 7 Fjells øltyper kommer med en «nytes best til»-anbefaling på etiketten. Der finner du også en QR-kode hjemmebryggere kan skanne for å få oppskriften på ølet.

I anledning åpent bryggeri er det «Pingvinen» som står for matfølget. Den populære gastropuben har fokus på norsk mat og øl.
 
- For fem år siden solgte vi 90 prosent Hansa. Nå er fordelingen 50/50 mellom Hansa og andre øl. Publikummet har blitt mer bevisste hva de drikker, forteller Hans Skretting ved Pingvinen.

7 Fjell-menyen består av hestebiff med potetsalat til Walkendorff Amber Ale, og lammepølse med surkål til Kniksen India Red Ale.

RÅVARER: Stabler med sekker med malt av forskjellige typer klare til bruk. Foto: TORMOD HALLERAKER
RÅVARER: Stabler med sekker med malt av forskjellige typer klare til bruk. Foto: TORMOD HALLERAKER Vis mer

- Walkendorff er et søtlig maltdrevet øl som passer til den kraftige kjøttretten. Kniksen er også et maltrikt øl, men bitrere og med mer humle. Det er godt til smaksbomba av en hjemmelaget lammepølse, smiler Skretting.

Han legger til at gode slaktebutikker ofte kan skaffe hest, men at oppskriften like gjerne kan lages med biff av okse, elg, hjort eller rein.

Spår nye trender Persen i Ølakademiet sier at stadig flere kokker fokuserer på øl, både i og til maten. Han spår flere nye øltrender i 2016.

- Foodie beers er en av øltrendene som kommer. Dette er øl smaksatt med urter, planter og krydder. IPA-bølgen vil avta, mens vi får mer fokus på fatlagring, gamle ølstiler og lettdrikkelige øltyper.
 
Bryggerimester Smith-Gahrsen har vanskelig for å plukke et personlig favorittøl.

- Det ølet vi akkurat har tappet er gjerne det jeg liker best. Men for meg er god drikke knyttet til gode opplevelser. Den aller beste ølen i så måte var en vanlig flaske med Hansa som jeg drakk 28. februar 1994, smiler han.

Gode råvarer, renhold og kontroll - Hva er hemmeligheten bak et vellykket øl?

- Gode råvarer, renhold og kontroll på gjæringen. Hjemmebryggere har en tendens til å fokusere på mesking, mens det syndes når det kommer til gjæring.

- Og hemmeligheten bak 7 Fjell-suksessen?

- Vi er ikke styrt av tanken på hva som vil selge, men heller ikke ute etter å lage «interessant» øl som du blir lei av etter ei flaske. Øl skal være raffinert, smaksrikt og komplekst, mener Eikeset før han svinger seg ned en trapp og opp en stige.

Det er bare noen timer til det ventes 400 øltørste gjester på døra.
 
Tappetårnene glimrer med sitt fravær og det står en truck midt i lokalet.