UTSATT IGJEN: Flyplass-skandalen i Berlin fortsetter. Nå er den åpningen av den nye prestisjeflyplassen i byen utsatt til oktober 2020. Det er sjette gang dette skjer. Skandalene har stått i kø under byggeprosessen. Foto: NTB Scanpix
UTSATT IGJEN: Flyplass-skandalen i Berlin fortsetter. Nå er den åpningen av den nye prestisjeflyplassen i byen utsatt til oktober 2020. Det er sjette gang dette skjer. Skandalene har stått i kø under byggeprosessen. Foto: NTB ScanpixVis mer

Flyplass-skandale

Berlins skandaleflyplass får ny åpningsdato - for sjette gang!

Farsen fortsetter.

Berlins nye flyplass skulle åpnet i 2011. Slik ble det ikke. Etter en rekke utsettelser var den siste «offisielle» åpningdatoen 30. juni 2018.

Nå er farsen forlenget enda en gang, ny åpningsdato er satt til oktober 2020, melder nyhetsbyrået Reuters.

NYE PLANER: Flyplassjef Engelbert Lutke-Dalrup går nå for åpning i 2020 - nesten ti år forsinket. Foto: NTB Scanpix
NYE PLANER: Flyplassjef Engelbert Lutke-Dalrup går nå for åpning i 2020 - nesten ti år forsinket. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Dette er sjette gangen Berlin Brandenburg Airport Company (FBB) kunngjør åpningen av den internasjonale flyplassen som opprinnelig skulle stått klar i 2011.

– Det nye tidspunktet er pålitelig, sier flyplassjef Engelbert Lütke-Daldrup.

Han opplyser at de mange utsettelsene har ført til et hull i finansieringen og at en ny finansieringsplan vil være klar våren 2018.

Byggingen av flyplassen startet høsten 2006 og hadde en opprinnelig prislapp på 2,8 milliarder euro. I fjor fikk selskapet bak prosjektet tilført ytterligere 2,2 milliarder euro for å fullføre byggingen, skriver NTB.

Tør ikke tro det

Men ikke alle tør helt å feste lit til opplysningen. De har nemlig hørt det før.

GO TO GATE: Byggeskandalene har stått i kø ved den nye flyplassen i Berlin. Kostnadsoverskridelene har vært massive, og utsettelsene utaliige. Farsen fortsetter. Foto: NTB Scanpix
GO TO GATE: Byggeskandalene har stått i kø ved den nye flyplassen i Berlin. Kostnadsoverskridelene har vært massive, og utsettelsene utaliige. Farsen fortsetter. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Først skulle Berlin Brandenburg Airport være ferdig i 2010, så i 2011 og i 2012. Og slik har det fortsatt. Seks ganger har det kommet nye tidspunkt for åpning. Hver gang har det blitt utsatt.

Tyskernes nye prestisje-flyplass har vært et skandaleprosjekt fra ende til annen - og er det for så vidt fortsatt.

Prosjektet er direkte pinlig for tyskerne, særlig for Berlins lokalpolitikere, og et klart bevis på at «Ordnung muss sein» ikke alltid gjelder, selv i ordenssamfunnet Tyskland.

Problemer i kø

Etter 15 år med planlegging, som i ettertid har vist seg altfor dårlig, startet byggingen i 2006.

Utallige tekniske problemer har forsinket prosjektet opp gjennom årene. Feil etter feil ble avdekket. Noe av det mest graverende var at dekket på rullebanene ikke holdt mål og at brannsikkerhets-systemene var ubrukelig. Men det føyer seg bare inn i rekken av saker som har gjort at åpningen av flyplassen - som er beregnet til å håndtere 34 millioner passasjerer i året - er blitt utsatt, utsatt og atter utsatt.

Politikerne har fått skylda for skandalen. For at de har overstyrt faglig kompetanse og kjørt sololøp i håp om selv å kapre ære og prestisje.

Uansett, i 2015, etter fem års forsinkelse, ble det tatt grep. Kapasiteten Karsten Mühlenfeld ble hentet inn for å rydde opp, løse problemene og få flyplassen ferdig.

Planen da var at det skulle skje høsten 2017, noe som raskt ble utsatt til 2018, meldte den tyske avisa The Local.

Testflyvninger

- Sjansene for at det skal kunne skje er nærmest lik null, sier Mühlenfeld til avisa.

Brandenburg skal overta for Tegel som Berlins hovedflyplass, og Mühlenfeld forklarer at et skifte fra Tegel til Brandenburg på vinteren vil være «for risikabelt».

- Slutten av 2018 er et mer realistisk alternativ, sa han. Men selv det holdt altså ikke.

Tyske medier skriver at de neste årene skal brukes til å få på plass både ansatte, gjøre nødvendige ombygginger og gjøre flere testflyvninger før åpningen som nå altså er satt til 2020.

Så får vi se om det er hold i estimatene denne gang.

Den tidligere prosjektlederen Dieter Faulenbach da Costa, har antydet at det vil være like greit å rive hele flyplassen og aldri åpne den.

Det hevdes også at flyplassen vil være for liten når den åpner. Den er dimensjonert for 27 millioner passasjerer årlig. I fjor betjente byen to øvrige flyplasser, Tegel og Schönefeld 33 millioner. Tegel skal etter planen legged ned når - eller om - Brandenburg åpner.