DÅRLIGERE: - Dagens biler er dårligere enn de var før, påstår Bård Eker, her fotografert foran en Koenigsegg, superbilen som han er medeier i. Eker er også jurymedlem i Dagbladets kåring Årets Bil 2014. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
DÅRLIGERE: - Dagens biler er dårligere enn de var før, påstår Bård Eker, her fotografert foran en Koenigsegg, superbilen som han er medeier i. Eker er også jurymedlem i Dagbladets kåring Årets Bil 2014. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEMVis mer

Bil-guruen Bård Eker refser bilprodusentene: - De hater endringer

- Dessverre er det mye som ikke er så bra i dagens bilverden, sier jurymedlem i «Årets Bil 2014», Bård Eker.

- Myndighetene vil ha endringer, mens bilprodusentene hater endringer og vil helst fortsette som før.

Kraftsalven kommer fra en av Norges travleste menn - Bård Eker. Industrigründeren fra Fredrikstad er heleier av båtprodusenten Hydrolift, deleier av superbilmerket Koenigsegg, forhandler av MC-merket Ducati i Norge og attpåtil driver han sitt eget designfirma.

Oppi alt dette har han også tatt på seg ansvaret med å sitte i juryen til kåringen av Årets Bil i Dagbladet, Autofil og DinSide.no.

TROR PÅ ELBIL: Bård Eker er misførnøyd med mye i dagens bilverden, men har tro på en sterk framtid for elbilen. Foto: LORD ARNSTEN LANDSEM
TROR PÅ ELBIL: Bård Eker er misførnøyd med mye i dagens bilverden, men har tro på en sterk framtid for elbilen. Foto: LORD ARNSTEN LANDSEM Vis mer

- I dag kommer jo bilprodusentene med en ny modell sånn rundt hvert sjuende år, og med en oppdatering midt imellom. Det koster fire milliarder å utvikle en ny bil, og når den kommer etter sju år, er det strengt tatt bare en facelift også det i mine øyne.

- Men kommer du ikke med en ny modell, går kunden et annet sted. Problemet er at den gedigne kostnaden og dagens krav til nytt utstyr gjør at bilene er blitt dårligere enn før hva gjelder driftssikkerhet.

- Det er rundt 4000-5000 deler i en bil, og veldig mange av dem blir byttet ut hver gang det kommer en ny modell. Så det er ikke produksjonsfeil, men konstruksjonsfeil som gjør at nye biler ikke er så driftssikre, sier Eker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor frykt. Han er kritisk til en litt slapp filosofi fra altfor mange av dagens aktører, men det finnes også lyspunkter der ute:

KJØREGLEDE: Som jurymedlem i Årets Bil ser Bård Eker først og fremst etter nysatsing, men også sikkerhet og kjøreglede. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM
KJØREGLEDE: Som jurymedlem i Årets Bil ser Bård Eker først og fremst etter nysatsing, men også sikkerhet og kjøreglede. Foto: LORD ARNSTEIN LANDSEM Vis mer

- Det som er synd, er at de aller fleste danser den samme dansen. Det er lite kreativitet ute og går. Det hadde vært utrolig morsomt hvis bilindustrien turte å gå ulike veier.

- Men det virker som om frykten for å gjøre noe feil er større enn håpet om å gjøre noe bra. Det er trist, for bil er det viktigste produktet vi har, uansett om du liker bil eller ikke.

- Jeg skulle ønske at det fantes flere ulike biler. Som designer ønsker man jo litt individualisme og særpreg. Men Citroën C4 Picasso viser jo at det går an å prøve noe annerledes, og Tesla er et lyspunkt.

Bil-guruen Bård Eker refser bilprodusentene: - De hater endringer

- Genistreken til Tesla er jo at den er laget som en vanlig bil, og ikke en «Postmann Pat-bil» som andre elbiler har sett ut som, og hvor man følte seg som en komplett dust bak rattet, sier en alltid ærlig Bård Eker.

- Elbil blir viktigst. Siden elbilen Tesla blir nevnt, er det greit å spørre om hvilken teknologi Bård Eker har tro på i framtida:

- Jeg har tro på elektrisitet, men vi trenger at andre aktører kommer på banen for å få fortgang i teknologien. Forbrenningsmotoren er langt fra død, og må kontinuerlig forbedres. Hybrid er selvsagt svært interessant, og det jobbes jo med andre typer hybrid enn den vi har sett til nå, altså elmotor + forbrenningsmotor.

- Men elbil tror jeg blir aller viktigst, rett og slett fordi det er såpass sterke og mange krefter i gang på det området nå.

- Skal jeg se litt lenger inn i krystallkulen, har jeg tro på solenergi. For eksempel en lakk som kan trekke til seg sola og lade batteriene.

- Det har jeg tro på blir mulig en dag. Hvis man kan bruke solenergi på en sånn måte, vil batteriene bli mindre. Og med mindre batterier kan man så gjøre vektfordeling og design på en helt ny måte. Her er det også viktig å dra inn folk som tenker annerledes. Så er det til slutt opp til oss forbrukere å kjøpe disse produktene, sier Eker.

- Se opp for Kina! - Kineserne begynner å komme på banen med vanlige biler, men det tar litt tid. Mest fordi kineserne selv ikke vil kjøpe kinesisk.

- Merkelappen Made in China er lavstatus, så det unngår de pengesterke kundene der borte. Men på sikt vil de nok komme inn på det tøffe europeiske markedet med vanlige biler, og senere også premium-biler.

- Det har tatt Audi 30 år å gå fra skranglekasser til dagens premium-biler, så da kan jo også kineserne klare det, svarer en synlig engasjert Eker.

Leter etter bilens sjel Hva med Årets Bil? Hva ser en designer og gründer etter når han skal være med i en slik kåring?

- Den vinklingen jeg tar er å være analytisk. Vi har fått utdelt en rekke krav og kriterier, men vektlegger disse etter eget ønske. Jeg fokuserer mest på dem som tør å satse nytt, men vektlegger også sikkerhet og kjøreglede.

- Men for meg er det viktig at bilen har en indre sjel, avslutter Bård Eker.