BLIR BILLIGERE: En Toyota Prius, Norges mest solgte hybridbil, blir omlag 4000 kroner rimeligere neste år.
BLIR BILLIGERE: En Toyota Prius, Norges mest solgte hybridbil, blir omlag 4000 kroner rimeligere neste år.Vis mer

Bil-Norge puster lettet ut

Avgiftsberegningen flyttes fra motorrommet til eksosrøret.

(Dagbladet): - Fornuftig og gledelig, sier NAF-sjefen om bilavgiftene i Statsbudsjettet.

Det er mye å glede seg over i Statsbudsjettet for den jevne bilist.

Registreringsavgiften går ned, vrakpanten går opp og drivstoffavgiftene går ingen steder.

Men størst endring blir det i beregningsgrunnlaget for Co2 og Nox-utslipp.

Kort sagt betyr det at utslippet i langt større grad enn tidligere avgjør prislappen på bilen du skal kjøpe. Vekt og motoreffekt vil ikke være så utslagsgivende som tidligere.

- I fjor leverte vi en samlet gjennomgang av bilavgiftene, og våre anbefalinger,  til Finansdepartementet. Det er gledelig å registrere at vi har blitt hørt, sier direktør Stig Skjøstad i NAF til Dagbladet.

Mye bil for pengene - Signalene i budsjettet er gledelige, og de er fornuftige.

- Nå flyttes avgiftene i vesentlig grad fra motorrommet til eksosrøret. Og det er en utvikling vi ønsker velkommen, sier Skjøstad.

- Det betyr at det nå går an å få mye bil for pengene om man kjøper riktig.

Og riktig i denne sammenhengen kan fort være en hybridbil med lavt utslipp og høy motorkraft.

En første beregning viser at en gjennomsnitts hybridbil vil bli 4-5000 kroner rimeligere med de nye avgiftene.

 
Sikrere biler NAF-direktøren er altså positivt til Statsbudsjettet og retningen det legger opp til vedrørende avgiftspolitikken knyttet til bil.

- Det er mye som gjenstår, men det er et klart skritt i riktig retning, sier han.

GLEDELIG:  NAFs administrerende direktør, Stig Skjøstad finner mye gledelig på bilistenes vegne i neste års forslag til statsbudsjett.
GLEDELIG: NAFs administrerende direktør, Stig Skjøstad finner mye gledelig på bilistenes vegne i neste års forslag til statsbudsjett. Vis mer

- Det viktige er at det samlede avgiftsnivået ikke øker, og at det nå er en klarere struktur i dette systemet som hittil bare har vært lappet på siden det oppsto i 1917.

- Hva fører dette til?

- At folk flest får råd til å kjøpe nyere biler, noe som igjen betyr sikrere og mer miljøvennlige biler, sier Skjøstad.

Økt vrakpant De aller fleste biljkøp i Norge er bruktbilkjøp, og den forhatte registreringsavgiften går for en gangs skyld ned. Kjøper du en 2012 modell personbil over 1600 kilo i dag, må du ut med 21860 kroner for å få navnet ditt i vognkortet.

Neste år reduseres prisen med 12 prosent.

- Det er gledelig. Det samme er det at vrakpanten økes med 500 kroner. Det er ikke nok, etter NAF sin mening bør vrakpanten være minst 5000 kroner, men det er i det minste en økning som kan bidra til å stimulere folk til å skifte ut bilparken, sier Skjøstad til Dagbladet.
 

 
Skryter av regjeringen Også fungerende leder for transportavdelingen i Zero, Marius Holm, ser positive trekk i Statsbudsjettet.

-Det er fristende å skryte litt når Regjeringen gjør endringer i riktig retning. At framtidsrettede biler som pluginhybrider får redusert avgift er bra, men justeringen er dessverre ikke nok til at forbruker tjener på å velge miljøvennlig.

-Vi forventet også en økt satsing på ladestasjoner gjennom transnova, men den har uteblitt, sier Holm til Dagbladet.