• Flere saker fra db.no/bil.
Dinside: Jeep er synonymt med firehjulsdrift og terreng. Nå kommer folkemodellen Cherokee i helt ny utgave, og den skal være perfekt for Norge, mener importøren.
Terrengeksperten kommer i tre versjoner. Vi spår at Limited-versjonen med premiumpakke og 170-hesters motor vil komme til å bli storselgeren.
Importøren forventer å selge rundt 400 biler årlig, og allerede nå står 100 biler klare for salg. Du har med andre ord en Cherokee til sommerferien, om du er kjapp.
Prisene starter på 499 990 kroner for billigste versjon.

Vi har testet storebror Grand Cherokee
Tre utstyrsvarianter Cherokee blir tilgjengelig med en toliters diesel på 140 hester og manuell 6-trinns girkasse, en toliters diesel på 170 hester og 9-trinns automatkasse og en 3,2 liters V6-bensin med 268 hester og 9-trinns automat.
Utstyrsvariantene heter Longitude, Limited og Trailhawk. Velger man Limited med Premium-pakke, får man blant annet:
• 8.4-toms fullfarget berøringsskjerm
• 7-toms fullfarget konfigurerbar instrumentskjerm
• Nappa skinnseter
• Adaptive Cruise Control, parkeringsassistent
• Ryggekamera
• Filskiftevarsling
• Bremseassistent
• Blindsonevarsling
• Kollisjonsvarsling
• Ventilerte førerseter
• Oppvarmet ratt
• Alpine stereo (9 høyttalere - 8?? subwoofer - over 500W)
• U-connect underholdningssystem
• Trådløs lading av telefon
• Todelt takluke i glass
• 18-toms alufelger
• Active Drive II 4wd med lavserie
Ønsker du Active Drive Lock, med elektronisk bremsing av spinnende hjul, må du foreløpig opp på 3,2 liters-versjonen.
Det elektronisk styrte systemet burde vært tilgjengelig på 170-hesteren.
Gjerrig Chrysler har jobbet med å få ned forbruket. Dieselmotorene er opprinnelig fra Fiat og sitter på tvers i fronten og et firehjulstrekksystem som kobler ut bakhjulene ved behov for å spare drivstoff.

Resultatet er intet mindre enn imponerende. Toliter med manuell kasse nøyer seg ifølge produsenten med 0,49 liter på mila, mens 170-testeren med 9-trinns automat går på 0,51.
Avansert firehjulstrekk Jeep har ikke tatt lett på firehjulstrekksystemet. Sammen med 9-trinnskassen har du lavserie tilgjengelig.
Det betinger full stopp av bilen før inngrep, men da sørger bilen for maksimalt grep og Hill Decent control, som får deg ned bratte bakker på en kontrollert måte.
I auto henter den informasjon fra blant annet temperatur, bilens vinkel og regnsensoren i tillegg til ABS, for å bestemme hvor mye den skal dra på hvilke hjul.
I sportsmodus opererer den med 60 prosent drift bak og 40 prosent foran for å gi sportslige kjøreegenskaper. På glatt føre er forholdet motsatt.
Ny standard Jeep setter ny standard på flere områder med nye Cherokee. Det er den sikreste bilen Euro NCAP har testet, og er den eneste med kneairbag. Den har hele 70 avanserte sikkerhetsfunksjoner og er, sammen med Range Rover Evoque, den eneste SUV med 9-trinns automat.
Den kan også fort bli en storfavoritt blant dem som trekker mye. Den er godkjent med hele 2351 kilo tilhengervekt.

Saken ble opprinnelig publisert på DinSide. Les her.
