RIMELIGERE LADBAR: Sist vi kjørte en ladbar hybrid fra Mercedes, var det en bil til 1,3 millioner - S 500 Plug-in Hybrid. Men her ser vi en som blir adskillig mer tilgjengelig - og praktisk. Mercedes-Benz C 350 e, heter den  takket være sine 279 hester - til tross for at bensinmotoren bare er en 2-liter. Foto: DAIMLER
RIMELIGERE LADBAR: Sist vi kjørte en ladbar hybrid fra Mercedes, var det en bil til 1,3 millioner - S 500 Plug-in Hybrid. Men her ser vi en som blir adskillig mer tilgjengelig - og praktisk. Mercedes-Benz C 350 e, heter den takket være sine 279 hester - til tross for at bensinmotoren bare er en 2-liter. Foto: DAIMLERVis mer

Bilen er et røverkjøp!

Luksus-Mercedes med 279 hester. Til Skoda-pris.

Dinside Etter den hel-elektriske B-klasse Electric Drive og den formidable S 500 Plug-in Hybrid, som begge ble testet av Dinside i løpet av 2014, er det nå altså merkets representent i mellomklassen, C-klasse, som får elmotor og ladbar batteripakke.

For ikke lenge siden kjørte vi prototypen på en ladbar BMW 3-serie og nykommeren fra Mercedes fremstår som en direkte konkurrent til denne.

Satser aggressivt Denne bilen innleder ifølge Mercedes-Benz en ny storsatsing på lavutslipps-premiumbiler fra den tyske produsenten. C 350 e kombinerer lavt forbruk med egenskapene vi tidligere har beskrevet i test av C-klasse, og prisen starter på utvilsomt konkurransedyktige 479.900.

Enda bedre: Utstyr som blant annet automatgir, luftfjærer og Avantgarde/Exclusive-eksteriør er standard.

S-klasse-spinoff C-Klasse fremstår dermed mer attraktiv enn noen gang - og dette altså takket være kombinasjonen av bensinmotoren og elektrisk drift. C 350 e bygger på den avanserte drivlinjen til S-Klasse Plug-in Hybrid.

Med den lille «e»-en i stedet for det tungvinte «Plug-in Hybrid» representerer den også starten på merkets nye navnestruktur, «nomenklatur», som vi tidligere har beskrevet utførlig.

MILJØSTRATEGI: Sentralt plassert på Genève-messen, skal den ladbare hybriden (offisielt 48 gram CO2 per kilometer), vise at Mercedes jobber for lavere utslipp. Her ser vi den i sedanversjon. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
MILJØSTRATEGI: Sentralt plassert på Genève-messen, skal den ladbare hybriden (offisielt 48 gram CO2 per kilometer), vise at Mercedes jobber for lavere utslipp. Her ser vi den i sedanversjon. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Mange har ifølge importøren etterspurt en Mercedes-Benz som gir null-utslipp på daglige småturer og samtidig tilbyr rekkevidde for langtur. Nå er tydeligvis volumalternativet på plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For at en nybilkjøper i Norge bruker en halv million kroner på bil, er blitt svært vanlig.

Som Skoda Og har man det budsjettet kan man jo for eksempel sammenligne denne Mercedesen med en Skoda Octavia, som i RS-utførelse med bensinmotor på 220 hester og DSG-automat koster fra 462.500 kroner (levering Oslo inkludert).

Korrigerer vi for effektforskjellen blir Mercedesen utvilsomt det beste kjøpet...

Denne modellen innleder vår nye storsatsing på plug-in hybrider og vår ambisjon om å ta en ledende rolle i segmentet. Innen to år vil vi ha lansert hele ti plug-in hybrid-modeller.

ENKLERE: I stedet for Plug-in Hybrid, står det nå bare en liten e på bagasjelokket. Automatgir, luftfjæring, kupévarmer og Avantgarde/Exclusive-utstyr er inkludert. Pris fra 480.000 kroner. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO
ENKLERE: I stedet for Plug-in Hybrid, står det nå bare en liten e på bagasjelokket. Automatgir, luftfjæring, kupévarmer og Avantgarde/Exclusive-utstyr er inkludert. Pris fra 480.000 kroner. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK / DINSIDE.NO Vis mer

Det skriver direktør for Mercedes-Benz Personbil hos importøren, Johnny Kristian Danielsen i en pressemelding.

Forbruk 0,2 Motorene i C 350 e produserer i samdrift som nevnt hele 279 hk, og det med et gjennomsnittsforbruk på kun 0,21 liter per mil. (48 gram CO2 per kilometer). Bilen skal kunne kjøre på ren elektrisk drift inntil 31 kilometer og batteriene lades kontinuerlig gjennom regenerativ rulle- og bremseenergi.

Volvo V60 D6 AWD har riktignok minst like imponerende tall å vise til... Men den er også adskillig dyrere.

Batteripakken består av litiumion-celler og har en kapasitet på 6,2 kWt. Dette skal være tilstrekkelig til en rekkevidde på litt over tre mil på bare strøm, noe som er litt under hva BMW oppgir for sin kommende ladbare 3-serie.

Turbo-bensin Bensinmotoren er den samme som den man finner i C 250. Det er en 2.0 bensinmotor som i 250 yter 211 hestekrefter, og godt hjulpet av turbolading, 350 newtonmeter Vi kjørte denne senest i CLA 250 4Matic.

Standardutstyret på C 350 e inkluderer altså blant annet luftfjæring, automatgir, direktestyring og muligheten til å velge mellom Avantgarde- og Exclusive-eksteriør. I tillegg inkluderes «pre-heating»-systemet fra B-Klasse Electric Drive, som i praktisk fungerer som kupévarmer.