MER SPORTY: Toyota har byttet en del komponenter i understellet. Resultatet er en mer sporty Avensis enn tidligere. FOTO: Handeland, Petter
MER SPORTY: Toyota har byttet en del komponenter i understellet. Resultatet er en mer sporty Avensis enn tidligere. FOTO: Handeland, PetterVis mer

Bilen Kleppa ber deg kjøpe

Toyotas storselger med bensin.

Etter tre år med utgående modell er Avensis tilbake i ny drakt. I samme slengen oppgraderer Toyota den populære familiebilen under skallet. Resultatet er en mer moderne Avensis, en Avensis som er mer lik sine europeiske konkurrenter.

Kjøreegenskaper: 5 Toyota er ikke kjent for å være den produsenten som rent kjøremessig får personen bak rattet til å juble. Trygge kjøreegenskaper uten noen form for utpreget sportslighet har vært deres vei å gå. I nye Avensis er det jobbet en hel del på akkurat dette punktet. Styringen er mer presis, bilen krenger noe mindre og den føles rett og slett mer direkte enn tidligere. Den er fortsatt ingen kjøremester, men har trygge og forutsigbare kjøreegenskaper, og er lett å håndtere både i byen og på landeveien.

Som Toyotaer ellers har Avensis et velfungerende antiskrenssystem som ikke tillater noen form for skrens. I jakt på noe negativt, skal det sies at systemet griper vel hardt inn.

Motor: 4 Motorprogrammet for nye Avensis omfatter to dieselmotorer og to bensinmotorer. Diesel i form av en toliter på 124 hk eller en 2,2-liter på 150 eller 177 hk, og bensin i form av en 1,6-liters bensinmotor på 132 hk samt testbilens 1,8-liter på 147 hk og trinnløs automat.

Foruten litt grovere gange enn de beste bensinmotorene på markedet, er det ingenting feil med motoren. Den er som små bensinmotorer flest - litt late på bunn, og piggere opp gjennom turtallsregisteret.

Vi kan forstå at Toyota prøver seg med trinnløs automat til akkurat denne motoren. Ved pådrag legger den seg i turtallsleiet hvor effekten er best, så man slipper å gire ned på leting etter høyere turtall og høyere effekt.

Er man typen som bruker gasspedalen aktivt og liker å komme seg raskt av gårde, kan dette bli noe masete. Men kjører man pent og lar dreiemomentet i motoren gjøre jobben, ja så er det en ganske behagelig motor/girkombinasjon.

Ytelser: 4 Bensinmotorens mangel på kraft på lavt turtall gjenspeiler seg i våre akselerasjonsmålinger, der den er tregere enn den svakere og ikke minst billigere tolitersdieselen. På høyt turtall har riktignok pipa en annen lyd, for der er bensinmotoren vesentlig kvikkere. Men med slik kjørestil skyter også forbruket i været.

Toyota oppgir 0-100 km/t på 10,4 sekunder og en toppfart på 200 km/t.

Eksteriør: 5 Selv om dagens Avensis-modell ikke er mer enn tre år gammel, synes vi den trengte front-forandringene den nå har fått. Den "nye" Avensis ser klart friskere ut enn den "gamle", særlig når du ser dem ved siden av hverandre.

Den nye fronten får bilen til å se en tanke lavere og betydelig mer sulten ut.

De øvrige endringene utvendig skal du være mer enn normalt interessert i Avensis for å se med en gang.

Interiør: 4 Interiøret har heller ikke fått være i fred i nye Avensis. Det er heller ikke revolusjonerende ting som er gjort. Nytt ratt, nye farger på tall og nåler i instrumentpanelet, samt seter med noe bedre sidestøtte og nye fargekombinasjoner er stort sett det.

De innvendige målene er som før. Avensis er gjennomsnittlig stor for bilklassen - litt trangere enn for eksempel Ford Mondeo.

I bagasjerommet er høyden under bagasjeskjuleren til dels betydelig lavere enn i konkurrentene. Den tar tilbake noe av det tapte med smarte løsninger for oppbevaring av små ting under bagasjeromsgulvet, men vi hadde heller fortrukket mer dybde i hovedrommet.

Forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider. Ryggekamera (standard for testbilen) hjelper - helt til det er dekket av snø som blir virvlet opp bak. Det skjer fort.

Komfort: 4 Som nevnt under feltet «kjøreegenskaper», har Toyota lagt ned en del jobb i understellet. Nye dempere og fôringer samt kraftigere stabilisatorstag og skarpere styring, gjør den mer lik sine europeiske konkurrenter på veien.

Testbilen, som hadde vinterdekk i størrelse 215/60R17, opplevdes til dels stram over brå ujevnheter og dårlig underlag. På landeveien derimot er den på ingen måte ubehagelig stiv. Og vi tar med at Toyota har redusert støynivået innvendig.

Sittestillingen bak rattet hadde vi kanskje håpet at Toyota hadde lagt mer innsats i. Akkurat som i utgående modell sitter man forholdsvis høyt i forhold til rattet, og er man lenger enn snittet er ikke støtten under lårene god nok. Vi skulle også gjerne hatt litt mer å gå på når det gjelder dybdejusteringen av rattet, for er man avhengig av å sitte forholdsvis langt unna rattet, demmer ikke dybdejusteringen godt nok opp for dette.

Sikkerhet: 5 EuroNCAPs siste kollisjonstest av Toyota Avensis er fra 2009, og dagens Avensis har samme struktur.

I denne testen får Avensis et godt resultat, med fem av fem stjerner som hovedkarakter (noe som også er blitt normalen for nye biler). Så vel for voksnes sikkerhet, barns sikkerhet og sikkerhetssystemer ligger scoren på mellom 86 og 90 prosent.

Anmerkning får Avensis for svak beskyttelse av brystområdet ved sidekollisjon mot stolpe.

Avensis har komplett pakke med det som er blitt vanlig sikkerhetsutstyr i prisklassen (antiskrens, bremsekraftforsterker/-fordeler, aktive hodestøtter, sju kollisjonsputer), og kan dessuten fås med filskiftsvarsler og kollisjonsvernsystem.

Pris/utstyr: 5 Av fire tilgjengelige utstyrsnivåer, Comfort, Advance, Executive og Premium, er testbilen på nest laveste trinn. Men det betyr ikke at den er ribbet for utstyr. For, Toyota Touch & Go (en multimediaenhet i dashbordet som inkluderer navigasjon, bluetooth, ryggekamera, kjørecomputer og kjøretøyinfo) er standard allerede i Advance utstyrsnivå.

I tillegg er 16 toms aluminiumsfelger, cruisecontroll og regnsensor med i pakken, og velger man tilvalget In Business (10 000 kr) får man bi-xenon med led-teknologi, 17 toms felger og tonede ruter.

I tillegg til mye utstyr til en rimelig penge må også selve bilen sies å være hyggelig priset. Innstegsmodellen med 1,6-liters bensinmotor starter på 288 700 kroner, mens testbilen koster 329 900 kroner (Advance). Tolitersdieselen med 124 hk er 10 000 kroner rimeligere.

Miljø: 3 Naturlig nok bruker bensinmodellen mer enn dieselen vi testet sist. Dieselen nøyde seg med 0,45 l/mil ved blandet kjøring, mens testbilen er oppgitt til 0,66 l/mil og et CO2-utslipp på 153 gr/km.

I vår faste forbruksrunde må vi enda litt opp - opp til 0,74 l/mil. Det er litt mye sett i forhold til ytelsene og ikke minst de beste konkurrentene. Dermed sliter vi med å anbefale bensin og ikke diesel.

Konklusjon: 4 Hovedkarakteren er ikke et gjennomsnitt av delkarakterene, men et uttrykk for hvordan bilen totalt sett er i forhold til konkurrentene på det tidspunktet da testen ble gjennomført.

Vi liker nye Avensis. Den har blitt mer spennende både innvendig og utvendig, mer underholdende å kjøre, blitt hakket rimeligere og fått mer utstyr inkludert som standard. Toyota har med andre ord løftet Avensis et lite trinn, og dermed er den på linje med de beste i klassen på flere områder.

NY: Etter tre år Avensis tilbake i ny drakt. I samme slengen oppgraderer Toyota den populære familiebilen under skallet.  FOTO: Petter Handeland
NY: Etter tre år Avensis tilbake i ny drakt. I samme slengen oppgraderer Toyota den populære familiebilen under skallet. FOTO: Petter Handeland Vis mer

Med bensinmotor og trinnløs automat gjør den seg ikke bort på noen områder, men vi liker bedre dieselmotorens kraft på lavt turtall. Bensinmotoren blir fort litt jagete i oppførselen, og du skal kjøre veldig pent for å komme ned mot oppgitt forbruk.

Les også: Denne bilen har alt nordmenn ønsker seg
Vi gir BMW-en toppkarakter
Sparte 100 000 på bruktimportert BMW 5-serie
Dobbelt så dyrt i Norge som i Sverige
Slik blir VW Passat Alltrack

Saken ble opprinnelig publisert på Klikk.no. Les her.

FEIL VERSJON: Dette bildet er fra en dyrere versjon, men gir en pekepinn på hvordan nye Avensis ser ut på innsiden. Kun enkelte materialvalg skiller denne fra testbilen. FOTO: Egil Nordlien HM Foto
FEIL VERSJON: Dette bildet er fra en dyrere versjon, men gir en pekepinn på hvordan nye Avensis ser ut på innsiden. Kun enkelte materialvalg skiller denne fra testbilen. FOTO: Egil Nordlien HM Foto Vis mer
BAKSETET: God komfort og plass, men forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider FOTO: Egil Nordlien HM Foto
BAKSETET: God komfort og plass, men forholdsvis kraftig stigende vinduslinje bakover på bilen har to ulemper. Små barn har dårlig sikt ut av sidevinduene, og sikten bakover for sjåføren lider FOTO: Egil Nordlien HM Foto Vis mer
GANSKE LIK: Bakfra er det kun detaljer som skiller nye Avensis fra utgående modell. Men det betyr ikke at den ser gammeldags ut. FOTO: Handeland, Petter
GANSKE LIK: Bakfra er det kun detaljer som skiller nye Avensis fra utgående modell. Men det betyr ikke at den ser gammeldags ut. FOTO: Handeland, Petter Vis mer